Soya er både sunt og trygt

Er soya sunt eller helsefarlig?


Det er en myte at plantebasert/vegansk/vegetarisk kosthold bør inkludere soya – men soya kan med fordel inngå i alle typer kosthold. Alle de essensielle aminosyrene kan veganere få fra et variert kosthold der andre belgvekster – bønner, linser, erter og kikerter – er inkludert. Les mer hvordan sette sammen et sunt plantebasert kostholdhvordan sette sammen et sunt plantebasert kosthold

Myte nummer to er at soya og soyaprodukter ikke er trygge å spise. Et vanlig inntak av soya og soyaprodukter er trygg – dette er godt dokumentert.

Lege Tanja Kalchenko sier:

– Det er mange myter om soya og få av dem stemmer. Ingen oppsummert forskning viser at det er uheldig for kroppen på noen som helst måte å spise soya. Derimot inneholder soya mye som er bra for oss – protein, jern, vitaminer gruppe B og helsefremmende plantestoffer.
– Helsemyndighetene i USA anbefaler soyaprodukter som en del av et sunt kosthold.

Her er en oppsummering fra Kreftforeningen i USA:

«Bottom line: Even though animal studies have shown mixed effects on breast cancer with soy supplements, studies in humans have not shown harm from eating soy foods. Moderate consumption of soy foods appears safe for both breast cancer survivors and the general population, and may even lower breast cancer risk. Avoid soy supplements until more research is done. So, enjoy your occasional tofu stir-fry or tofu burger – they are unlikely to increase your risk of breast cancer and, on balance, are some of the healthier foods you can eat!»

The Bottom Line on Soy and Breast Cancer Risk. Marji McCullough, ScD, RD, American Cancer Society, August 2012, updated April 2014

Flere oppsummeringsartikler om soya og helse

Standpunkt om soya og hjerte- og karsykdom, American Heart Assiciation:
AHA Science Advisory.  Soy Protein and Cardiovascular Disease. A Statement for Healthcare Professionals From the Nutrition Committee of the AHA. John W. Erdman Jr, PhD;  for the AHA Nutrition Committee

Soyabaserte morsmelkerstatninger er trygge

«Available evidence from adult human and infant populations indicates that dietary isoflavones in soy infant formulas do not adversely affect human growth, development, or reproduction.»

en oversikt fra 2016

Mer om soya

Soja. Pernilla Berg, ernæringsfysiolog og dr. med

Blir ikke mer feminin av å spise soya.  Norsk helseinformatikk (oppslagsverk for leger)

Soy: What’s the Harm?  Jack Norris, RD. Vegan Health

Er du bekymret for å ikke få nok protein med plantekost? Les om protein og aminosyrer i vegansk kosthold herprotein og aminosyrer i vegansk kosthold her

Oppsummeringsartikkel, februar 2014.  Helsefordeler og utfordringer ved vegankoster. Baljit Kaur, klinisk ernæringsfysiolog, M.Sc. Drammen sykehus, Vestre Viken HF