Sunnere og grønnere grill 2019 og Oslo Vegetarfestival 25. og 26. mai

I dag er det mange matprodusenter som kommer med veganske, vegetariske og mer plantebaserte alternativer til kjøtt- og meieriprodukter. Så mange at det er vanskelig å telle og nevne alle. Er du opptatt av å spise sunt og grønt også i grillsesongen og is-sesongen? Beyond Meat-burgere, soyapølser, bønneburgere, grillsalater, havreis, kokos-is og andre plantebaserte matvarer kan erstatte både kjøttprodukter, majonesbaserte grillsalater og meieribasert is.

Praktiske tips til grønnere grill og is

Som hovedrett kan du grille marinert tofu, falafler, grønnsaks- og bønneburgere.

Potetsalat med ferdigkokte linser eller bønner er også en mulighet. Bønner, erter og linser er en suveren erstatning for kjøtt, også når det gjelder grill.

Sunnere og mettende grillsalat: Bland en pakke ferdigkokte erter, kikerter, bønner eller linser inn i grillsalaten, og bruk gjerne god dressing! Dette kan bli mettende hovedrett til grillfesten. Og selve på grillen kan du legge noe lettere: løk, bifftomater og squash

Plantebasert is: I dag er det så mange isprodusenter som tilbyr vegansk is, at det er enkelt å velge plantebasert is – bare husk at også iskrem bør være plantebasert!

Plantebasert dessert kan ogsæ være grillede bananer med mørk sjokolade eller fruktsalat.

Er du glad i å lage mat og vil gjerne overraske gjester med sunn og grønn grill? Mari Hult har mange gode grill-ideer på Vegetarbloggen.no! Mye av dette kan du også lage til 17. Mai!

Mer inspirasjon kan du også få på Oslo Vegetarfestival helgen 25. og 26. mai ! Vi vil spesielt nevne at selveste Patrik Baboumian, vektløfter og ofte omtalt som Tysklands sterkeste mann, som har spist 100 % plantebasert, altså vegansk, i mange år, kommer til Oslo Vegetarfestival! Også du kan trene og levere gode resultater på plantebasert kosthold – les mer her hva du bør spise hvis du trener! Det er nettopp plantekost, og ikke kjøtt, egg eller meieriprodukter, du bør få mer protein og kalorier fra når du trener!

Det er lurt å redusere inntaket av kjøtt, og spesielt gjelder dette grillprodukter. Det er mange gode grunner til det, men helsen, blant annet flere typer kreftfremkallende stoffer i kjøtt, er spesielt viktig. Også inntaket av mettet fett, der hovedkildene er meieriprodukter og rødt kjøtt, er lurt å få mindre i seg.

Velg plantebaserte burgere og pølser! Alltid sunnere enn kjøttpølser

Plantebaserte kjøtterstatninger lagd av erteprotein eller soyaprotein øker i popularitet, men noen lurer på om de er sunnere og bedre enn tilsvarende kjøttprodukter. Svaret er ja! Selv om hele erter og soya er de beste og sunneste proteinkildene, og er en del sunnere enn «kjøtt» lagd av isolert erteprotein eller soyaprotein, så er det slik at soya- og erte-kjøttprodukter, altså plantebaserte kjøtterstatninger, allikevel er et mye sunnere valg enn tilsvarende kjøttprodukter. Les mer hvorfor her

Sunn ferdigmat er sant!

Vil du spise så sunt som mulig, bør du velge matvarer basert på hele bønner, erter og grønnsaker. Her er det lurt å velge for eksempel produkter av Findus, Hoff Liv laga og faktisk frosne grønnsakspølser fra Ikea. Les mer om sunn ferdigmat her

Plantebasert kostveiledning til privatpersoner

Det kommer stadig flere ernæringsfysiologer som tilbyr plantebasert kostholdsveiledning til privatpersoner. Vi anbefaler klinisk ernæringsfysiolog Ågot Lia Amundsen, som har doktorgrad om havre og er videreutdannet i plantebasert ernæring. Sjekk hennes nettside Plantebasert kostveiledning.no her

%d bloggere like this: