Sunn og grønn mat i førjulstiden og mat til julebord

Kos deg med sunn og grønn mat i førjulstiden – spis mer av tørket frukt, nøtter, appelsiner, persimon og julesalater, og lag sunne kaker av kakao, nøtter og tørket frukt og bær.

Vegisterkaker er en enkel plantebasert julerett som erstatter medisterkaker. Havregrøt med plantemelk, rosiner og julekrydder er sunt og skaper julestemning. Jule-te og jule-kaffe smaker spesielt godt med mandelmelk. Her får du oppskriftene, inkludert oppskrift på Dr. Gunhilds sunne julekuler!

Vegisterkaker – Norges nye juletradisjon! Lagd siden 2011 av hele Norge

Vegisterkaker er utrolig enkelt! Havregryn, blomkål, ris/quinoa og krydder er ingrediensene!

Vegisterkaker er sunt og godt, og er enkelt å lage. Disse lages av blomkål, havregryn, ris/quinoa og krydder. Vegisterkaker kan lages på forhånd, fryses ned og tas ut når gjestene kommer eller når du skal på besøk og vil ta med egen julemat. I tillegg til mye næring og sunne plantestoffer, er vegisterkaker frie for kolesterol og nesten helt frie for mettet fett, og gir mindre kalorier enn medisterkaker.

Original oppskrift på vegisterkaker ble oppfunnet i 2011 av Jane H. Johansen og Veganmisjonen.com – oppskriften finner du her. Konseptet vegisterkaker er blitt så populært at det ble videreutviklet av mange og delt i omtrent alle medier over hele Norge. Hanne-Lene Dahlgren, forfatter av En skikkelig digg kokebok, den mest populære vegetariske oppskriftsboken i Norge, har en egen oppskrift på vegisterkaker, noe du finnes her På TV2 God Morgen Norge kan du se video der Hanne-Lene forklarer hvordan lage vegisterkaker. Noen Meny-butikker lager vegisterkaker før jul.

Bruk gjerne plantebaserte kjøtterstatninger til å lage retter som ligner kjøttretter. Utvalget i dag er stort, og Naturli, VegMe og Oumph!, samt norske FlowFood som er lagd av nordiske råvarer – bønner som vokser i Norge.

Dr. Gunhilds julekuler – oppskrift fra lege Gunhild Melleby

Gunhild Melleby er lege og er opptatt av forebygging gjennom sunn, anti-inflammatorisk livsstil inkludert plantebasert kosthold. Gunhild Melleby har utviklet denne sunne oppskriften – julekuler. Disse har i utgangspunktet kun 3 hovedingridienser: nøtter, dadler og rå kakao.

Til en stor porsjon av “Dr. Gunhild`s julekuler” trenger du:
-4 dl sammenpressede, myke dadler (de i boks, ikke medjool-dadler som blir for harde)
-4 dl nøtter: hvor hoveddelen er mandler, litt valnøtter og en håndfull salte peanøtter
-½ ts salt
-½ ts vaniljepulver
-3 ss kokosflak
-2 ss rå kakao
-3 ss chiafrø (valgfritt- men gjør disse enda sunnere)
-Man kan også ha 1-2 ss kokosolje i for at de skal bli mykere og saftigere, men ikke nødvendig.

Hele oppskriften på julekulene finner du her på drgunhild.no Les mer om Gunhild Melleby her

Julegodt lagd av tørket frukt, nøtter og mørk sjokolade bidrar med viktige plantestoffer som blant annet kostfiber, noe som gir god næring til de sunne tarmbakteriene og har flere andre helsefremmende effekter. Les mer her hvorfor balansert tarmflora gir god helse, samt hvorfor det er viktig å spise mye plantekost for å ha sunn tarmflora !

Havregrøt med julekrydder

Havregrøt med julekrydder er blitt populær de siste par årene, og det er bra fordi havre har mange sunne plantestoffer, blant annet betaglukaner som senker kolesterolet. Sjekk oppskrift på havregrøt med pepperkakesmak og valgfrie bær og tørket frukt her på Veganmisjonen.com Ønsker du å lage risengrynsgrøt med plantemelk, finner du oppskriften hos Veganeren.no

Te og kaffe med julekrydder og plantemelk

Jule-te og jule-kaffe skaper ordentlig julestemning og er nesten uten kalorier. Ønsker du en latte-variant, er det også godt med havremelk, soyamelk og spesielt med mandelmelk. Kanel, nellik, kardemomme og ingefær er krydrene som brukes i chai-latte, og disse kan også brukes i jule-te om du vil lage jule-te selv. Sjekk oppskrift på chai latte med mandelmelk her Liker du matcha-te, passer plantemelk her også!

Gi boken Plantebasert kosthold i julegave!

Gi en bok om hvordan spise sunnere og grønnere i julegave

Boken Plantebasert kosthold inneholder teoretisk stoff om hva et plantebasert kosthold er og hvorfor plantebasert er det beste kostholdet for helsen, samt 33 ganske enkle oppskrifter utviklet av Mari Hult som står bak Vegetarbloggen. De to andre forfattere er Nina C. Johansen som har mastergrad i samfunnsernæring og Tanja Kalchenko som er lege. Nina og Tanja er med i styret i HePla. Bestill boken på nettet her eller spør etter boken i bokforhandlere.

Flere oppskrifter på sunnere og grønnere julemat finner du her

Vegansk riskrem med hvit sjokolade fra Gunnar og Cathrine på Veganeren.com

Prøv også disse plantebaserte oppskriftene om du ønsker en grønnere førjulstid