Plantebasert Pavlova, pølser, is, hjemmelagd og annet til 17. mai

Gjør 17. mai (litt mer) plantebasert! Om du er veganer eller fleksitarianer, er opptatt av miljøet, egen helse eller dyrene, om du vil gå ned i vekt og begynne å trene (mer), eller om du bare vil prøve noe nytt i 17. mai-menyen, her får du gode tips.

17. mai meny – alt plantebasert!

Tips til komplett meny, med variert utvalg av oppskrifter av ulik vanskelighetsgrad, finner du på Norges største vegetarblogg med over 1 million besøk årlig  (https://www.vegetarbloggen.no/2014/05/13/vegansk-17-mai-meny/)

Sjekk veganske pølser, burgere, pizza og is på matbutikk

Vil du slippe matlaging, har norske matbutikker raskt økende utvalg av plantebaserte kjøttpølser, pizza, burgere, iskremer og vaniljesauser. I dag finner du slike produkter i praksis i alle butikker, og de enten er plassert sammen med lignende kjøttprodukter og meieriprodukter, i egne hyller eller i frysedisker. Dette er mye sunnere enn tilsvarende kjøttprodukter – les mer om dette her https://hepla.no/hjem/kostrad-plantebasert-kosthold/er-soyakjott-og-soyapolser-sunnere-enn-kjott-og-kjottpolser/

Lag en sunnere og lettere Pavlova-kake til 17.mai

Erstatt egg med kikertlaken, og meieri-fløte med plantefløte, og bruk plantebasert vaniljekrem. Enkel oppskrift, kun 5 ingredienser pluss bær, finner du hos Hanne-Lenes vegetar. Du kan og bruke frosne jordbær og bringebær, som må tines og avrennes på forhånd.

Også grill kan du lage plantebasert og sunnere

Du kan kjøpe plantebaserte grillburgere eller lage dem selv. Tilbehøret, som potetsalat, bakte poteter, bakte grønnsaker, og enkel dessert, som for eksempel banan med smeltet mørk/vegansk sjokolade, kan fint være plantebasert. Vil du ha en ekstra mettende potetsalat, tilsett kokte linser eller erter/kikerter i salaten. Sjekk 22 plantebaserte grilltips her på Jane Johansen sin side Veganmisjonen.com

Sunn mat er bærekraftig mat, og et grønnere kosthold er også miljøvennlig

Spiser du grønnere enn gjennomsnittet, gjør du godt for deg, samfunnet og klimaet. Myndighetenes rapport Klimakur 2030 anbefaler overgang fra rødt kjøtt til plantebasert kost og fisk som et av tiltakene for å redusere norske klimagassutslipp (utredet ved NIBIO, https://www.miljodirektoratet.no/publikasjoner/2020/mars-2020/overgang-fra-rodt-kjott-til-vegetabilsk-og-fisk/  ) Vi har sendt vårt innspill til Miljødirektoratet under høringen av Klimakur 2030, les mer og sjekk kildene her (https://hepla.no/om-helsepersonell-for-plantebasert-kosthold/innspill/tiltaket-overgang-fra-rodt-kjott-til-plantekost-og-fisk-betyr-store-gevinster-for-folkehelsen-innspill-til-klimakur-2030/ )

Kosthold er viktigere enn mange vet. Rapporten Samfunnsgevinster av å følge Helsedirektoratets kostråd, 2016 (se blant annet tabell 3.1 side 27), viser at kostholdsendringer i grønnere retning kan spare samfunnet for 12 – 16 milliarder kroner årlig (1,2). WHO-rapporten Health effects of dietary risks in 195 countries, 1990–2017, viser at et typisk vestlig kosthold tar flere liv for tidlig enn tobakkrøyk. Rapporten fra Folkehelseinstituttet Sykdomsbyrde i Norge, 2016 viser (3, se side 28) omtrent det samme.

Kosthold med mindre kjøtt og mer fisk og plantekost, kan både forebygge og være del i behandling av hjerte- og karsykdommer, diabetes II, overvekt og fedme, samt forebygge noen typer kreft. Dette er vår tids største folkehelseutordringer. Folkehelsemeldingen 2019 fremhever redusert kjøttforbruk: «Eit plantebasert kosthald og auka inntak av fisk, men mindre innslag av kjøt, vil bidra til å nå både helsepolitiske og klimapolitiske mål

«Klimatiltak vil gjøre oss sunnere. Vi trenger politikere som tør å sette i verk tiltak for å øke forbruket av grønnsaker og andre sunne planter.» Dette skriver Anna Birgitte Milford, Samfunnsøkonom og forsker, NIBIO Bergen og Ingunn Marie S. Engebretsen,Lege, professor ved Senter for internasjonal helse, Institutt for Global helse og samfunnsmedisin, UiB – les hele her  (https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/b52Qzk/klimatiltak-vil-gjoere-oss-sunnere )