Nytt mars 2017: Handlingsplan, retnignslinjer og jern

Middelhavskosthold er hovedsakelig plantebasert, med nesten ikke rødt kjøtt, og mye korn, grønnsaker og en del belgvekster. Dette er viktig å huske når man tenker på middelhavskosthold som forebygging av hjerte- og karsykdom.

Statens retningslinje for å forebygge hjerte- og karsykdom er nå ute på høring. Vi har sendt inn innspill. Vi mener at det er god vitenskapelig dokumentasjon for å råde til å erstatte rødt kjøtt først og fremst med plantekost, og ikke med kylling. Rødt kjøtt bør så ofte som mulig erstattes med bønner, erter og linser. Kjøttpålegg bør erstattes med usaltet nøttesmør. Den økende vegetartrenden viser at nordmenn er klare til å ta imot kostrådet om å spise mer vegetarisk. Les mer her https://hepla.no/2017/03/11/innspill-til-nasjonal-faglig-retningslinje-for-forebygging-av-hjerte-og-karsykdom/

I april i fjor sendte vi flere innspill til Handlignsplan for bedre kosthold 2017 – 2021. Nå ser vi at innspillet vårt om å fremme forbruk av grønnsaker og belgvekster er tatt med! Handlingsplanens mål om å øke mengden grove kornvarer, grønnsaker og mettet fett er bra. Men vi er skuffet over at strukturelle tiltak for kjøttkutt, noe som bl.a. ifølge Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet kunne gi store helse- og andre samfunnsgevinster, er fraværende. Lavt jod-inntak er påvist hos halvparten av norske gravide (les mer her https://hepla.no/2016/06/14/jod-rapporten-anbefaler-kosttilskudd-av-jod-for-gravide/  ) , men hvordan nordmenn får i seg nok jod uten skyhøye mengder melk sier planen lite om. En talsperson/konsulent i meieriindustriens markedsføringsorgan har vært prosjektleder for Handlingsplanen. Les mer her https://hepla.no/2017/03/07/handlingsplanen-for-bedre-kosthold-2017-2021-naeringsinteresene-er-viktigere-enn-folkehelse/

En utbredt misforståelse er at vegetarianere og veganere er i risikogruppe for å få lave jernlagre. Dette er motbevist for lenge siden. Opptaket av jern hos vegetarianere er god, og blodverdier er også innenfor normalt området Les mer om jernstatus hos vegetarianere på våre nettsider  https://hepla.no/hjem/kostrad-plantebasert-kosthold/opptak-av-jern-sink-og-kalsium-fra-plantekostvegetarkost-biotilgjengelighet/  og om opptak av jern fra korn og belgvekster på nettsidene til Norsk tidsskrift for ernæring http://www.ntfe.no/i/2016/4/c-10