Nyhetsbrev november 2020 – retningslinjer for kosthold ved diabetes, og vitamin B12 som munnspray hos Apotek 1

November markeres som diabetesmåned verden over. Diabetes gir økt risiko for hjerteinfarkt, kroniske sår og flere typer kreft. I Norge rammer sykdommen (diabetes type to) ca. fire prosent av befolkningen. Kosthold har, sammen med fysisk aktivitet og vektreduksjon, et stort potensial både i forebygging og behandling av diabetes type to. Her vil vi vise til kilder og oppsummert vitenskap om hva slags kosthold er gunstig ved diabetes.

Både i Norge og i utlandet, blant annet i USA og Canada ,  anbefaler pasientforeninger  og offentlige retningslinjer, samt store universiteter  at kostholdet inneholder både fullkorn, belgvekster, rotgrønnsaker, nøtter og frukt i lite bearbeidet form ved diabetes. Oppsummert forskning viser at disse matvarer gir bedre blodsukkerkontroll og forebygger senfølger ved diabetes, og ikke minst kan forebygge sykdommen i seg selv. I USAs nye kostholdsråd, fra 2020, utpekes fullkorn som like viktig for helsen som frukt og grønt.

Det anbefales fire kostholdsmønstre ved diabetes: middelhavskosthold, kosthold med lav glykemisk belastning, moderat karbohydratredusert kosthold (ikke det samme som lavkarbo) og vegetarisk kosthold. Den svenske socialstyrelsen sitt veiledningshefte «Kost vid diabetes» beskriver flere av de anbefalte kostmønstrene i detalj og med praktiske eksempler.

Glykemisk belastning er viktigere enn mengden karbohydrater

Ingen seriøse fagpanel eller pasientenes interesseorganisasjoner anbefaler et såkalt lavkarbokosthold, der andel energi som kommer fra karbohydrater er mindre enn 26 %, som behandling eller forebygging av diabetes. Diabetesforbundet har flere gode artikler for på sine nye nettsider.

Den totale mengden karbohydrater i kostholdet ved diabetes kan reduseres ned til 30 – 40 % av det totale energiinntaket, ihht blant annet norsk nasjonal faglig retningslinje, men helst ikke lavere enn det. Tallet for den generelle befolkningen er 45 – 60 % og i lavkarbokostholdet – under 26 % (sjekk definisjoner for lavkarbokosthold her).  

Å unngå høyt blodsukker er viktig. Dette oppnår man hvis måltidene settes sammen slik at de har det som på fagspråket kalles for lav glykemisk belastning , altså ikke fører til rask stigning av blodsukkeret. Måltidet bør ha både kilder til fett, karbohydrater og protein samtidig, og man bør velge matvarer med mye kostfiber. Både fullkorn og belgvekster, grønnsaker, nøtter, frukt og bær i lite bearbeidet form har alle høyt innhold av kostfiber og som hovedregel lav glykemisk belastning  Disse inneholder dessuten både fett og protein, og ikke bare karbohydrater.

I tillegg til god blodsukkerkontroll, er det spesielt viktig å normalisere vekt, blodtrykk og kolesterol ved diabetes, og kostholdet bør settes sammen med hensyn til dette. Les mer på våre nettsider om diabetes og kosthold generelt – her

En fersk analyse av data fra CARDIA-studien (med 2500 deltakere), publisert i Diabetes Care, viste at dersom man spiser et mer plantebasert kosthold i mer enn 20 år, så kan man redusere risikoen for diabetes type to med hele 50 % de neste 9 årene. Et høyt og økende inntak av kjøtt derimot, var assosiert med 2.3 ganger høyere risiko for diabetes type to. Les vår omtale av studien om kjøttkutt og diabetes her

Vitamin B12 som munnspray på Apotek 1

Vitamin B12 er nå kommet i oral sprayform og er i salg hos Apotek 1:

Nordaid B12 Oral Spray 400μg
200 spray i en flaske
Anbefalt døgndose 1-2 spray (400μg-800μg)

Kjøpes i Apotek1 (bestillingsvare i noen av apotekkjedens utsalg).

Les mer om vitamin B12 på USAs helsemyndigheter sine nettsider Office Of Dietary Supplements