Nyhetsbrev høsten 2019: Plantebasert mot diabetes, sunn ferdigmat og mettende høstsupper

Plantebasert tallerkenmodell
Plantebasert kosthold bør baseres på fem matvaregrupper: belgvekster, grønnsaker, fullkorn, nøtter, kjerner, frukt og bær. Foto: matfotograf Sara Johannessen for boken Plantebasert kosthold

Her kan du lese om følgende: helsefordeler ved et mer plantebasert kosthold, nye rapporter og studier, hvordan velge sunt og smart i jungelen av ferdigmat, hvordan lage sunn og mettende suppe, og den nye boken Plantebasert kosthold.

Plantebasert kosthold beskytter mot diabetes

Vitenskapelige rapporter som viser at et mer plantebasert kosthold har flere helsefordeler er snart vanskelig å få oversikt over. En ny metastudie, med over 300000 deltagere, viser at jo mer av sunn plantekost og jo mindre kjøtt man spiser, jo mindre er sjansen for å få diabetes type to. Sunn plantesot betyr frukt, grønnsaker, fullkorn, belgfrukter og nøtter i lite bearbeidet form. En av forfatterne av studien sier at denne studien kan være den mest omfattende dokumentasjonen av sammenhengen mellom plantebasert kosthold og forekomst av diabetes type to så langt. Vår omtale av denne og flere andre studier om kosthold og diabetes finner du her https://hepla.no/2019/08/11/mindre-kjott-og-mer-plantekost-beskytter-mot-diabetes-type-2/

Grønnere kosthold bør frontes på mange arenaer

Rapporten Samfunnsgevinster av å følge Helsedirektoratets kostholdsråd viser at det å spise mer av sunn plantekost og mindre kjøtt kan spare samfunnet for flere milliarder kroner årlig. Vi mener blant annet derfor at leger og andre som jobber innen helsevesenet og ernæring bør fremme et mer plantebasert kosthold både som et sunt, bærekraftig og miljøvennlig valg. Et grønnere kosthold kan løse mange av vår tids viktigste utfordringer, og bør med god samvittighet frontes av helsepersonell på mange arenaer. Redusert forbruk av kjøtt bør bli et eget politisk mål. Les mer her https://fagbladetjournalen.no/leger-bor-fremme-et-mer-plantebasert-kosthold-som-et-sunt-og-miljovennlig-valg/

Sunn ferdigmat – ja takk! Kunnskapen er nøkkelen

Plantebasert er best også når det gjelder ferdigmat. Det er allerede en god del sunn, hel plantebasert ferdigmat både i ferskvaredisken og frysedisken.
Ferdigkokte bønner, erter og linser, frosne erter og ulike grønnsaksblandinger, ferske bladgrønnsaksblandinger type «vasket og klar», bønne- og byggsalater, havre-og byggrynsgrøt, fullkornsrundstykker og grovt brød – alt dette er eksempler på sunn plantebasert ferdigmat som du gjerne kan inkludere rikelig av i kostholdet ditt.

Matindustrien har kommet med en rekke forskjellige produkter designet for å erstatte både meieri- og kjøttprodukter. Her kan du lese hvordan du finner fram i jungelen av plantebasert ferdigmat! https://www.plantebasertkosthold.no/blogg-2/2019/9/23/ferdigmat-slik-velger-du-smartere

Sunne og næringsrike supper av grønnsaker, belgvekster og poteter

Suppe kan både være forrett og middagsrett, avhengig av hva den inneholder. Grønnsaker, belgvekster, poteter/ris/pasta/bygg og krydder er sunne matvaregrupper du kan lage mettende og næringsrike middagssupper av! En god porsjon kokte belgvekster (og da gjerne med litt ekstra krydder og sitronjus) kan alltid tilsettes i suppe hvis du ønsker deg en mer mettende og proteinrik suppe. Bruk sunt fett, for eksempel rapsolje eller plantesmør, i tallerken og/eller på brødskiven. Her kommer flere enkle suppeoppskrifter
https://hepla.no/hjem/kostrad-plantebasert-kosthold/oppskrifter-vegetar/vegetariske-og-veganske-supper/

Boken Plantebasert kosthold – kosthold og helse, veiledning og 33 oppskrifter

I september kom boken Plantebasert kosthold, utgitt av Frisk forlag. Her er dte en del teoretisk stoff om helse, kosthold og ernæring, kritisk blikk på matpolitikk i Norge, veiledning gjennom matvarebutikker, innkjøp og kjøkkenhyller, og 33 enkle, sunne og næringsrike oppskrifter. Du kan bestille boken her https://www.friskforlag.no/produkt/plantebasert-kosthold/

%d bloggere like this: