Sunn og hel plantebasert ferdigmat, bl.a. frosne ferdigmiddager – tips for matindustrien!

Plantebasert er blitt en stor trend! Samtidig er det mye snakk om «prosessert» og «sterkt bearbeidet» mat, og noen lurer på om vegetariske og veganske pølser og burgere er sunnere enn bearbeidet kjøtt. Svaret er ja – veganske pølser er alltid sunnere enn bearbeidet kjøtt. Matindustrien, og spesielt frossen-mat-industrien som Findus, kan likevel lage veganske og plantebaserte pølser, burgere, ferdigmiddager og annen ferdigmat som er en ren helsekost! Ferdigmat kan altså være mye sunnere enn produkter lagd av isolert soyaprotein eller erteprotein, slik at ferdigmat kan foreskrives på blå resept! Findus, COOP og Rema har allerede ferdigmat som er lagd av hele, ikke-raffinerte råvarer fra planteriket, og er gode eksempler til etterfølge.

Veganske pølser lagd av erte- og soyaprotein er alltid sunnere enn tilsvarende kjøttprodukter, les mer hvorfor her. Les mer om hvorfor du bør unngå kjøttpølser og grillburgere lagd av kjøtt, her Allikevel finnes det plantebaserte pølser og burgere som er enda sunnere, altså mye sunnere. Matindustrien kan og bør komme med sunn, hel plantebasert mat i form av ferdige retter, som blant annet pizza, burgere, pølser og frosne middager.

Frosne erter, bønner og middager – den sunneste ferdigmaten til wok, gryter og salater

Alle butikker har frosne erter, bønner og frosne middagsblandinger, som for eksempel Findus sine produkter. Erter og bønner kan enkelt tilsettes alle retter man ellers bruker kyllingbiter og kjøttdeig i. For eksemepl kan frosne erter og edamamebønner tilsettes wok.

Frosne wok-blandinger, som er ferdigblandede grønnsaker tilsatt saus og krydder, selges på alle butikker, og det er enkelt å lage plantebasert wok av en slik blanding, ved å tilsette kokt ris og kokte kikerter, bønner, linser og gjerne peanøtter.

Også hjemmelagde burgere, gryter, salater og mange andre lettvinte middagsretter kan lages med frosne erter og bønner fra Findus, der erter og bønner, gjerne krydrede, erstatter kjøttdeig og kyllingbiter. Les mer om Findus-produkter i plantebasert kosthold og fleksitarianer-kosthold, samt finn oppskrifter til plantebaserte middager og retter på Findus sine nettsider her

Enkel hverdag med Findus – alltid sunn og fersk middag hjemme!

Frysing av grønnsaker og annen mat er en naturlig konserveringsmetode, og derfor trenger man ingen tilsatte konserveringsmidler, skriver Findus på sine nettsider. Det er også den mest skånsomme måten å forlenge grønnsakens holdbarhet på. Både når det gjelder smak, aroma, næringsverdi og tekstur.

Med frossen mat kan du alltid ha sunn, enkel og næringsrik middagpå bordet! Les mer på Findus sine nettsider!

Sunn plantebasert ferdigmat er sant! Ikea-pølser er lagd av hele grønnsaker, og er både sunn, miljøvenndlig og bærekraftig mat

IKEA-pølser er sunn, bærekraftig og hel plantebasert mat av nordiske råvarer

IKEA-pølser er lagd av hele grønnsaker, i motsetning til ekstrahert protein, og dette er da ikke-prosessert, sunn og hel plantebasert mat. For dem som er opptatt av sunnn, ikke-prosessert ferdigmat, er Ikea-pølser det beste valget, også som grillmat.

Vegetariske kjøttfrie burgere fra Liv laga, Hoff, er lagd av hel norsk plantekost

Vegetarburgere fra Hoff Liv laga er hel plantebasert mat av norske råvarer

Hoff lager sunne burgere av hele poteter, grønnsaker og linser. Blir linser erstattet av grønne erter eller bønner som kan dyrkes i Norge, blir dette enda sunnere. Ingrediensene i Liv Laga vegetarburgere original er hovedsakelig sunne råvarer som kan dyrkes i Norge følgende: Potet (49%), brune linser (24%), aspargesbønner (7%), mais (7%), mais semule/mel, solsikkeolje, kikertmel, krydderblanding, salt, modifisert stivelse (potet) dekstrose, erteprotein, fortykningsmiddel, (xantangummi, guarkjernemel), maisstivelse og potetstivelse, aroma (sitron, tomat).

Erter og bønner bør være med i et sunt plantebasert kosthold, og gjerne i sunn ferdigmat

Belgvekster som erter og bønner er nettopp den matvaregruppen som inneholder viktig aminosyre lysin som det ellers er lite av i plantekost»: Ikke all plantekost inneholder alle de essensielle aminosyrene, altså aminosyrene vi må få i oss gjennom kostholdet vårt, i tilstrekkelig mengde. Derfor er det viktig å inkludere belgvekster som erter og bønner i kosten – disse er sunne kilder til protein og viktige aminosyrer. Les hvor viktige og sunne erter og bønner som erstatning for kjøtt er her