egg diabetes kreft i tykktarm.

Spis mer plantekost og mindre egg – bra for kolesterolet, hjerte og friske blodårer

Allerede i 2011 sa Nasjonalt råd for ernæring at det var ønskelig at forbruket av egg ikke skulle stige, og i 2019, på bakgrunn av flere nye studier, ble denne oppfordringen gjentatt av Folkehelseinstituttet. For høyt inntak av egg øker kolesterolverdier i blodet, samt øker risiko for hjerte- og karsykdom, spesielt hos dem som har diabetes og andre risikofaktorer for hjerte- og karsykdom, som røyk, overvekt, alder, kjønn og arvelig belastning.

Egg er hovedkilden til kolesterol i kosten, og omtrent en fjerdedel av befolkningen får økt kolesterolverdier i blodet når de spiser mye egg. Et høyere inntak av egg gir økt risiko for senskader hos dem som har diabetes. I tillegg er egg forbundet med kreft i tykktarm og prostata, og Alzheimers sykdom, men her er vitenskapelige bevis noen færre enn når det gjelder åreforkalkning og andre hjerte- og karsykdommer.

Samtidig er egg helt unødvendig nærings- eller helsemessig. Alle næringsstoffer som finnes i egg kan fint fås fra et sunt planetbasert kosthold. Vitamin B12 finnes ikke i plantekost, og kan fås fra kosttilskudd eller med ganske små mengder fisk og meieriprodukter. Det er fullt mulig å lage mat og bake uten egg. Kikertmel, kikertlaken, linfrø, banan og en god del andre matvarer kan erstatte egg både næringsmessig, smaksmessig og når det gjelder å gi bakevarer riktig konsistens.

Sjekk kildene om egg og helserisiko her

Mer enn to egg per uke er for mye

Mer enn to per uke er for mye, på befolkningsnivå. Sitert intervju med divisjonsdirektør for fysisk og psykisk helse ved Folkehelseinstituttet Knut-Inge Klepp, på NRK.no 18.mars 2019:


«– I mellomtiden er ønskelig at forbruket i befolkningen ikke stiger og at det heller reduseres ned mot det nivået vi hadde for 10–15 år siden, sier Knut-Inge Klepp i Folkehelseinstiuttet.»

I samme artikkelen til NRK står det at nordmenn spiste i snitt fire egg i uka (inkludert egg i ferdigmat) i 2018. Et kraftig hopp fra 2,2 egg i uka i 2008. Kilde: SSB

Nyere internasjonale anbefalinger, som Eat-Lancet rapporten, anbefaler et enda lavere inntak, ca.1,5 egg per uke. Et høyt inntak av egg vil kunne gå på bekostning av variasjonen i kostholdet, og medfører dessuten at vi får uheldige stoff•er, som kolesterol, med på kjøpet.

Har man høyt kolesterol, er et sunt plantebasert kosthold, som er vegansk eller eller tilnærmet vegansk, det aller beste. Det er lite mettet fett i plantekost, og null kolesterol – i motsetning til animalske matvarer. Mettet fett fra kosten bidrar til økt kolesterol i blodet hos de aller fleste. Kolesterol fra kosten bidrar til økt kolesterol i blodet hos omtrent 28 prosent av befolkningen. 80 prosent nordmenn, inkludert barn, spiser for mye mettet fett.

Egg finnes i mange produkter

Mange produkter, som kaker, kjeks og annen bakst, fiskegratenger, vegetarprodukter inneholder ofte egg. Disse må tas i beregning når man vurderer hvor mye egg man spiser per uke. Egg i slike produkter er ofte bearbeidet, altså utsatt for industrielle prosesser som ikke bidrar positivt til matens sunnhet.

Egg er ikke friskmeldt, nei

En oppsummeringsstudie, Zhong 2019, som inkluderer nesten 30 000 voksne fra seks ulike kohortstudier hvor deltakerne ble fulgt i opptil 31 år, viser at 300 mg kolesterol per dag i kostholdet medførte en økning i risikoen for hjerte-og karsykdommer med 17 % og at risikoen for tidlig død, uansett årsak, økte med 18 %. I tillegg viste studien at et så beskjedent antall som tre til re egg per uke økte risikoen for hjertesykdom og tidlig død med henholdsvis 6 og 8 %.
Men dette er ikke den eneste studien som viser at egg kan øke kolesterolinnholdet i blodet. En metaanalyse fra 2017, Rouhani, av 28 randomiserte kliniske studier analyserte e•ffekten av egg på blodfett og konkluderte med at egg øker totalkolesterol, samt LDL og HDL i blodet.

(Kilder: Zhong VW, Van Horn L, Cornelis MC, Wilkins JT, Ning H, Carnethon MR, et al. Associations of Dietary Cholesterol or Egg Consumption with Incident Cardiovascular Disease and Mortality. JAMA – J Am Med Assoc. 2019;
Rouhani MH, Rashidi-Pourfard N, Salehi-Abargouei A, Karimi M, Haghighatdoost F. E“ects of Egg Consumption on Blood Lipids: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials. Journal of the American College of Nutrition. 2018.)

Harvard University oppfordrer til å velge plantekost fremfor egg som proteinkilde

Harvard University advarer dem som har diabetes og andre risikofaktorer for hjerte- og karsykdom fra å spise ubegrenset med egg:

«People who have difficulty controlling their total and LDL cholesterol may also want to be cautious about eating egg yolks and instead choose foods made with egg whites. The same is true for people with diabetes. In studies including the Nurses’ Health Study and Health Professionals Follow-up Study, heart disease risk was increased among men and women with diabetes who ate one or more eggs a day. [2,4] For people who have diabetes and heart disease, it may be best to limit egg consumption to no more than three yolks per week.»

Videre råder Harvard plantebaserte proteinkilder:

«Consumption of whole grains and fruit predict lower risk of heart disease, and when it comes to protein, plant sources like nuts and seeds are related to lower cardiovascular and overall mortality, especially when compared to red meat or eggs. [6]»

Slik baker du og lager mat uten egg! Oversikt over eggerstatninger

Samtidig går det fint an å lage mat og bake uten egg, og egg er helt unødvendig nærings- eller helsemessig. Kikertomlett, marengs med akvafaba istedenfor egg, bakst med linfrø, banan og bakepulver er bare noen få eksempler på muligheter til å lage mat uten egg. En god oversikt over erstatninger for egg finner du her

Menneskekroppen produserer kolesterolet selv – kolesterol fra kosten er unødvendig

Kolesterol er et viktig stoff, og finnes kun i matvarer fra dyreriket. Det er ikke kolesterol i plantekost. Det er likevel ingen behov for å tilføre kolesterol med maten. Kroppen produserer det kolesterolet den trenger selv. Egg er ikke nødvendig i et sunt kosthold, og bidrar hovedsakelig med næringsstoff•er som kan hentes fra sunnere og kolesterolfrie matvarer. Du kan derfor trygt kutte ned på inntaket av egg uten at det vil ha noen negative følger for næringsinntaket ditt.

Lovfestet generisk eggreklame via matprat.no

Hvert år markeres andre fredag i oktober som internajsonal eggdag. Dette gjøres av eggindustrien, iensikt reklame og markedsføring, og egg pushes på forbrukere som nærmest helsekost. Dette til tross for at nordmenn allerede spiser for mye egg, og til tross for at det er store dyrevelferdsmessige utfordrninger ved eggproduksjon.

Matprat.no er egg- og kjøttbransjens reklameorgan. Som opplyst på deres nettsider:

«MatPrat er fullfinansiert av den norske egg- og kjøttproduserende bonden. Finansieringen skjer via omsetningsavgiften, som er en avgift bonden betaler inn til tre omsetningsfond når hun/han leverer produktene sine til foredling og salg.»

Dette skjer i henhold til omsetningsloven fra 1936. Generisk reklame for egg og kjøtt er altså både lovfestet i Norge, og egg- og kjøttprodusentene er lovpålagt til å samle penger til å drive generisk reklame gjennom matprat.no, eller såkalt opplysningskontor for egg og kjøtt.

I det siste har flere butikkjeder og andre matleverandører valgt å kutte ut buregg. Dette fordi dyrevelferdsutfordringene i eggindustrien fikk spesielt mye oppmerksomhet. Mesteparten høner opplever en god del lidelse mens de lever, og mesteparten ser aldri sollys og lever i trange haller. Verken om dyrelidelse eller helseskader opplyser eggindustrien om, men det gjør dyrevernorganisasjoner.

Dyrevernalliansen skriver følgende på sine nettsider:

«Høns brukt i eggproduksjon er klekket ut i rugemaskiner, de får derfor ingen omsorg eller opplæring av moren. Dette bidrar til adferdsproblemer som aggressivitet, stress, skadelig fjørhakking og kannibalisme.
Nyklekkede kyllinger blir sortert etter kjønn, og alle hanekyllinger avlives i kvern eller gasskammer.»

%d bloggere like this: