Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsdiabetes – kostråd for veganere og vegetarianere

Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsdiabetes gir kostholdsråd for gravide veganere og vegetarianere
Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsdiabetes gir kostholdsråd for gravide veganere og vegetarianere

Helsedirektoratet har nylig lansert Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsdiabetes, der det blant annet gis råd om kost og fysisk aktivitet. Det gis også råd om vegetarisk og vegansk kosthold, samt råd om kosttilskudd.

Svangerskapsdiabetes er diabetes som oppdages eller oppstår i graviditeten. Det kan gi økt risiko for svangerskapsforgiftning og føre til komplikasjoner under fødselen, blant annet fordi barnet kan få høy fødselsvekt, skriver Helsedirektoratet på helsenorge.no – les mer om svangerskapsdiabetes her 

Her er utdrag fra Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsdiabetes om vegetarisk og vegansk kosthold:

Gravide bør oppmuntres til et sunt og variert kosthold i tråd med Helsedirektoratets kostråd. Det kan være behov for tilskudd av enkelte vitaminer og mineraler.

Vegetarisk kosthold

Vegetarkost vil fint kunne dekke behovet for alle næringsstoffer i svangerskapet, men det er viktig å passe på inntaket av enkelte næringsstoffer – som vitamin B12, jod, D-vitamin og kalsium. Godt sammensatt vegetarkost inneholder mye av enkelte næringsstoffer som gravide og ammende har økt behov for, som folat og jern. Hos gravide og ammende som lever på vegankost, er vitamin B12 og jod særlig viktig.

Mangel på disse næringsstoffene kan gi alvorlig forstyrrelse av barnets utvikling, og gravide og ammende bør derfor ta tilskudd. Les mer om vegetarisk kosthold på Helsenorge.no. Råd om tilskudd gis på sidene til Helsepersonell for plantebasert kosthold, Hepla.no.

Vitamin B12 bør tas som kosttilskudd, for eksempel i form av TrioBe, Nycoplus B12 eller VEG1. Hovedkilden til jod internasjonalt er jodberiket salt. Om kilder til jod i norsk kosthold kan du lese her, men inntil videre er Nycoplus Jod 225 mikrogram er et godt alternativ. Nylig er det påvist et urovekkende lavt jodinntak hod over 50 % norske gravide, jod er derfor viktig for alle norske gravide og ikke bare veganere. Les mer om jodstatus i Norge her.

Om  jod skriver retningslinjen følgende:

Jod
Gravide anbefales et totalt inntak på 175 mikrogram jod per dag, litt mer enn ikke-gravide (150 mikrogram per dag). Gravide og ammende som enten har et lavere daglig inntak enn 6 dl melk/yoghurt i kostholdet eller som spiser lite/ingen fisk og samtidig har et daglig inntak av melk/yoghurt på under 8 dl per dag, anbefales et daglig kosttilskudd med 150 µg jod/dag. Dette gjelder da også gravide med et helt vegetarisk kosthold.

Å sikre et godt jodlager før graviditeten starter ser ut til å være mer optimalt enn å starte med jodtilskudd i svangerskapet hos kvinner med mild- til moderat mangel. Kvinner i fertil alder som enten har et lavere daglig inntak enn 3 dl melk/yoghurt i kostholdet eller som spiser lite/ingen fisk og samtidig har et inntak av melk/yoghurt på mindre enn 5 dl per dag, anbefales et daglig kosttilskudd med 100 µg jod/dag.

Flere tang- og tare-sorter inneholde svært høye nivåer av jod. En knivsodd tørket tare kan være nok til å dekke behovet fra et slikt tilskudd, og mer enn dette kan gi toksisk høyt inntak. Tørkede tang- og taretilskudd bør brukes med forsiktighet der innholdet av jod ikke er oppgitt, eller der innholdet er svært høyt. Det totale daglige inntaket av jod bør ikke overskride 600 µg/dag.

Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsdiabetes skriver ellers følgende om kosthold:

Gravide kvinner trenger et balansert kosthold med tilstrekkelig tilførsel av energi og av alle essensielle næringsstoffer.​

Gravide kvinner kan i all hovedsak få de samme kostrådene som resten av befolkningen. Det innebærer et variert kosthold satt sammen av grove kornprodukter, grønnsaker, frukt og bær, magre meieriprodukter, fisk, bønner, linser, erter og nøtter. Mengden av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt og matvarer med mye mettet fett, sukker og salt bør begrenses. Helsedirektoratets kostråd finnes her.

Alle kvinner anbefales tilskudd av folat de første 12 ukene. Mange vil også ha behov for tilskudd av jern, D-vitamin og jod. Kvinner med et helt vegetarisk kosthold må anbefales tilskudd av vitamin B12 og jod.

Her er noen nyttige lenker om vegetarisk og vegansk kosthold:

es mer