Veganburger fra Norgesgruppen og kjøttdeigerstatning fra Rema 1000

Er plantebaserte burgere av erteprotein og plantebaserte kjøtt-erstatninger av soyakjøtt sunnere enn ekte kjøttprodukter?

Plantebaserte kjøtterstatninger lagd av erteprotein eller soyaprotein øker i popularitet, men noen lurer på om de er sunnere og bedre enn tilsvarende kjøttprodukter. Svaret er ja! Selv om hele erter og soya er de beste og sunneste proteinkildene, og er en del sunnere enn «kjøtt» lagd av erteprotein eller soyaprotein, så er det slik at soya- og erte-kjøttprodukter, altså plantebaserte kjøtterstatninger, allikevel er et mye sunnere valg enn tilsvarende kjøttprodukter.
Hvorfor? Ferdigprodukter av kjøtt hører inn under kategorien bearbeidet kjøtt, noe som er overbevisende kreftfremkallende for mennesker og som både WHO, WCRF og Harvard University fraråder å spise, selv i små mengder, på regelmessig grunnlag. Dette gjelder ikke produkter lagd av erteprotein og soyaprotein. Rødt kjøtt, selv ikke-bearbeidet, hører inn under kategorien sannsynlig kreftfremkallende for mennesker, noe som heller ikke gjelder kjøtt-erstatningsprodukter som er lagd av erteprotein og kjøttprotein.

Plantebaserte kjøtterstatninger er minst like næringsrike og en del mer bærekraftige enn tilsvarende kjøttprodukter (les artikkelen Meat Analogs from Different Protein Sources: A Comparison of Their Sustainability and Nutritional Content, av Fresán med flere).

Hel mat er alltid sunnere enn raffinert mat

Hele erter og soyabønner er mye sunnere enn erte-kjøtt og soya-kjøtt som lages av raffinerte soyabønner, altså av såkalt isolert soyaprotein, eller tilsvarende for erteprotein. Dette gjelder all mat. Hel, ikke-raffinert mat, der hele råvaren kommer som den er, er alltid sunnere enn raffinert, altså der protein er trukket ut fra råvaren, eller isolert fra råvaren, for å fremstille et annet produkt. Ofte blir slike produkter tilsatt flere tilsettingsstoffer, og noen ganger inneholder de mye sukker, salt og fett, og er energitette (altså mer enn 200 kcal per 100 gram produkt)

Vil man spise så sunt som mulig, er det å velge hele soyabønner eller hele erter fremfor burgere, kjøttbiter og lignende laget av soyaprotein eller erteprotein, alltid det beste. Hel, ikke-raffinert mat beholder alle sine sunne stoffer, og fett, protein og karbohydrater i hel mat fra planteriket kommer i balansert mengde.

Les også:

Grønne folk selleri- og rødbeteburgere er unike – hel mat lagd av hele råvarer og uten tilsettingsstoffer

Burgere og hummus fra serien Grønne Folk fra BAMA, som er å finne på Rema1000-butikker, er noe ut av den sunneste ferdigmaten du kan spise! Disse er virkelig eksempel til etterfølge for alle matprodusentene. Her er det kun sunne, hele, ikke-prosesserte råvarer som grønnsaker og bønner, og ingen tilsetningsstoffer. Produktene passer både hjemme på kjøkkenet og på grillen. Grønne folk sine burgere er mye sunnere enn burgere lagd av isolert erte- og soyaprotein.

Erteprotein-burgere er likevel sunnere enn kjøttburger, og soyapølse er sunnere enn kjøttpølse

Produkter lagd av erteprotein og soyakjøttprodukter er allikevel et mye sunnere valg enn tilsvarende kjøttprodukter. Dette fordi ferdigprodukter av kjøtt hører inn under kategorien bearbeidet kjøtt, noe som er overbevisende kreftfremkallende for mennesker. Dette gjelder ikke soyaprodukter.

Les også:

Ferdigprodukter av kjøtt er kreftfremkallende – det er ikke soyaprodukter

Verdens helseorganisasjon konkluderte i oktober 2015 at bearbeidet kjøtt er overbevisende kreftfremkallende (forårsaker kreft i tykktarm og endetarm) for mennesker, og bevisstyrken her er like stor som for tobakk og asbest, mens rødt kjøtt er sannsynlig kreftfremkallende (sjekk kildene her):

«After thoroughly reviewing the accumulated scientific literature, a Working Group of 22 experts from 10 countries convened by the IARC Monographs Programme classified the consumption of red meat as probably carcinogenic to humans (Group 2A), based on limited evidence that the consumption of red meat causes cancer in humans and strong mechanistic evidence supporting a carcinogenic effect.»
«This association was observed mainly for colorectal cancer, but associations were also seen for pancreatic cancer and prostate cancer.»
«Processed meat was classified as carcinogenic to humans (Group 1), based on sufficient evidence in humans that the consumption of processed meat causes colorectal cancer.»
«Additionally, a positive association with the consumption of processed meat was found for stomach cancer.»
«The experts concluded that each 50 gram portion of processed meat eaten daily increases the risk of colorectal cancer by 18%»

Altså, det er mye sunnere å spise hele soyabønner enn det å spise soyapølser. Det er samtidig mye sunnere å spise soyapølser enn kjøttpølser.

Sjekk kildene: WHO og WCRF om rødt kjøtt, bearbeidet kjøtt og helse

Sjekk kildene: Plantebasert vs animalsk protein og dødelighet av hjerte- og karsykdom

Derimot kan soya-protein-isolat beskytte mot kreft, noe denne studien, som er en metaanalyse, omtaler: «SPI may protect against cancer via multiple mechanisms, including: 1) increased mammary gland differentiation, 2) decreased activation of procarcinogens to carcinogens and 3) regulation of genes in signal transduction pathways underlying tumor initiation, promotion and/or progression.»

Er soya i seg selv sunt? Svaret er ja

Noen lurer på om soya i seg selv er sunnere enn kjøtt. Det er publisert over 40000 studier om soya, og oppsummert forskning viser at vanlige mengder soya er ikke bare trygge å spise for mennesker, men kan også innebære flere helsefordeler. Hele, ikke raffinerte soyabønner er altså både trygge og sunne.

Les også: Er soya sunt eller helsefarlig?

Selv om mange av de nye produktene som laget av soya, som soyakjøtt, soyapølser, soyaburgere og lignende, som inntar markedet og som stadig øker i popularitet, er bearbeidet mat, er slike kjøtt- og meieri-erstatninger sunnere enn tilsvarende produkter laget av kjøtt og noen meieriprodukter.

Bekymringer om genmodifisert soya gjelder ikke Norge

All soya som kommer til Norge er ikke-GMO, fordi det ikke er tillatt å bruke GMO-soya i matindustrien i Norge. I tillegg fremhever flere av produsenter av soyaprodukter til mennesker at de kun bruker soya som kommer fra Europa, og at denne ikke er GMO.

Bearbeidet mat, ferdigmat og tilsettingsstoffer er ikke problemet – det er ultraprosessert mat i store mengder som kan ødelegge helsen

Det finnes fire typer bearbeiding av mat, etter internasjonal The NOVA Food Classification System. Bearbeidet mat er alt fra ferdigvasket spinat, ferdigkuttet grønnkål, ferske salatblandinger i grønnsaksdisken, frosne grønnsaksblandinger og til pølser. Er ferdigvasket og pakket grønnkål ikke sunt? Eller olivenolje som er tilsatt krydder? Eller er det et problem at litt vitamin C og vitamin E er tilsatt som antioksidant? Er rapsolje usunt? Hva med grovt brød – også «bearbeidet»?

Det er samtidig verdt å vite at også visse former for matlaging, som steking hjemme på kjøkkenet og grilling i hagen, fører ofte til dannelsen av såkalte stekemutagener – kreftfremkallende stoffer som dannes i kjøtt (heterosykliske aminer og polyaromatiske hydrokarboner, HCA og PAH) og frie radikaler i fett.

En artikkel på norsk fra 2012 som forklarer hva bearbeidet og ultraprosessert mat er finner du her, på nettsiden Sunn skepsis – skrevet av Erik Arnesen som er medlem av Nasjonalt råd for ernæring, helsefaglig rådgiver ved LHL, stependiat ved UiO og har mastergrad i samfunnsernæring.

I dag finnes det fire grader av bearbeiding. Det er grad fire, ultraprosessert mat, hvis/når den inntas i store mengder (noe som ofte er tilfelle) , som er problemet. The NOVA Food Classification System brukes for å klassifisere matvarene.

Høyt inntak av ultra-bearbeidet mat er knyttet til høyere dødelighet og økt forekomst av kreft. Evidens (bevismateriale) er likevel en del lavere enn for at bearbeidet kjøtt øker risiko for kreft og andre sykdommer. Les en Harvard-artikkel om ultraprosessert mat her Sitert:

Ultra-processed food was defined as ready-to-eat and microwaveable foods, such as bread, breakfast cereals, instant noodles, chicken or fish nuggets, chocolate bars and candies, chips, and artificially sweetened beverages.

After nine years, the researchers found a direct statistical connection between higher intake of ultra-processed food and a higher risk of early death from all causes, especially cancers and cardiovascular disease.

Several factors might explain the connection, according to the researchers. Ultra-processed foods often have fewer nutrients than unprocessed foods, and they contain higher amounts of sugar, salt, saturated fat, and food additives, all of which are associated with an increased risk for chronic diseases.

Originalartikkel er her, i fulltekst Her er en annen artikkel om ultraprosessert mat fra Harvard Universitet.

Hva er ultrabearbeidet mat – eksempler

Hva er ultraprosesset mat? Det er gruppe 4 av matvarer i NOVA Food Classification System er en anerkjent klassifikasjon som har forklaring og eksempler

Lenke til The Nova Food Classification System som pdf er her

Å spise Beyond Meat-burger eller VegMe plantebasert pølse istedenfor grillpølse lagd av kjøtt eller kjøttburger, er et mye bedre valg.

%d bloggere like this: