Logo-hepla-hepla.no

Kosthold, helse og sykdom – primær og sekundær forebygging. Ressurser og litteratur for medisinske studenter og leger

Plantebasert kosthold: matvarer, næringsstoffer og måltider, en innføring for leger

Les også:

Kostholdets rolle i primær og sekundær forebygging – hva sier dagens vitenskap

Faktaark utarbeidet av Physicians Association for Nutrition finner du her

Coronary Heart Disease
Diabetes Mellitus Type 2
Hypertension
Rheumatoid Arthritis

Physicians Association for Nutrition – PAN – er en organisasjon som jobber for å fremme kostholdets viktige rolle i primær- og sekundærforebygging. Flere ressurser, deriblant video og artikler, kan du finne på PAN sine nettsider her

HePla sine nettsider med kildesamling er her

Sjekk kildene: De største og nyeste oppsummeringer om helsefordeler ved kjøttkutt og overgang til et mer plantebasert kosthold

Sjekk kildene: Plantebasert kosthold beskytter mot hjerte- og karsykdommer

Sjekk kildene: Plantebasert kosthold forebygger fedme og overvekt

Sjekk kildene: Plantebasert kosthold som forebygging og behandling av diabetes type to

Sjekk kildene: Egg, hjerte- og karsykdom, diabetes og kolesterol

Sjekk kildene: Plantebasert vs animalsk protein og dødelighet av hjerte- og karsykdom

Sjekk kildene: Plantebasert kosthold i forebygging av Alzheimers, andre demenstyper og andre nevrodegenerative sykdommer

Sjekk kildene: Helserisiko ved dagens høye inntak av kjøtt, meieri og egg

Lavkarbokosthold uten kjøtt eller meieriprodukter – med rapsolje, nøtter og kjerner som sunne fettkilder

Sjekk kildene: Inflammatorisk tarmsykdom (Crohns sykdom og ulserøs kolitt) og kosthold

Sjekk kildene: Plantebasert kosthold er gunstig for tarmflora (bakteriesammensetning i tarmen

Sjekk kildene: Plantebasert kosthold, humør, depresjon og produktivitet

Sjekk kildene: WHO og WCRF om rødt kjøtt, bearbeidet kjøtt og helse

Sjekk kildene: Plantebasert kosthold kan forebygge kreft

Nettressurser om vegansk og vegetarisk kosthold for barn

Nettressurser for pasienter

Andre kilder

Helsedirektoratet. Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet  https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/806/Anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet-IS-2170.pdf

Nasjonalt råd for ernæring. Anbefaler å tilsette jod til salt http://www.ernaeringsradet.no/?p=248

Nasjonalt råd for ernæring. Risiko for jodmangel i Norge http://www.ernaeringsradet.no/wp-content/uploads/2016/06/IS-0591_RisikoForJodmangeliNorge.pdf

Livsmedelsverket. Jod http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/jod/

The Vegan Society. Veg1  https://www.vegansociety.com/shop/supplements/veg-1-blackcurrant-180-tablets

Livsmedelsverket. Vitamin B12 http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-b12/

Livsmedelsverket. Selen http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/selen/

%d bloggere like this: