Middelhavskosthold – hovedsakelig plantebasert

Middelhavskosthold er et hovedsakelig plantebasert kosthold med store mengder stivelsesrike matvarer fra planteriket (pasta, brød, ris og belgvekster), samt små mengder matvarer fra dyreriket, og nesten ikke noe rødt kjøtt.

Omfattende forskning viser at de sunneste kostholdstypene er plantebaserte. Et vanlig vestlig kosthold som i stor grad er animalskbasert kommer dårligst ut av alle typer kosthold. Ett av verdens sunneste kosthold, Okinawa-kostholdet, er plantebasert, med store mengder grønnsaker, ris og søtpoteter, der omtrent 80 % av energiinntaket kommer fra karbohydrater.

Et annet sunt kosthold,  middelhavskostholdet, inneholder betydelig mindre matvarer fra dyreriket (utenom fisk) enn det er i et vanlig vestlig kosthold.

Hva middelhavskostholdet ikke er

I motsetning til det mange tror, er ikke middelhavskosthold et tradisjonelt vestlig kosthold pluss store mengder olivenolje og vin.

  • Det er nesten ikke noe rødt kjøtt i middelhavskosten,
  • Det er små mengder meieriprodukter og fugl, og moderat med fisk.
  • Det er ikke mer enn to porsjoner meieriprodukter per dag i middelhavskosten.
  • Fett kan utgjøre opp til 40 % av energiinntaket, men kommer hovedsakelig fra olivenolje og rapsolje – ikke fra meierismør.

Hva middelhavskostholdet er og hva det inneholder

  • Middelhavskosthold er et hovedsakelig plantebasert kosthold som med relativt store mengder stivelsesrike matvarer fra planteriket i lite bearbeidet form: brød, ris, pasta og belgvekster.
  • Middag i middelhavskosten er ofte belgvekster: linsesuppe, bønnestuing, kikertkaker og lignende

En oppsummeringsartikkel om middelhavskosthold

Her er en artikkel  fra 2014 som gir en god oversikt over hva middelhavskosthold er og hva det inneholder: Definitions and potential health benefits of the Mediterranean diet: views from experts around the world.

Hovedforfatteren er Antonia Trichopoulou:

Antonia Trichopoulou  is Professor Emeritus at the School of Medicine, University of Athens, Greece and Vice President of the non-profit Hellenic Health Foundation. Trichopoulou was the first to develop a Mediterranean diet score to measure adherence to this diet and facilitate the study of its health effects.

The traditional Mediterranean diet is characterized [2] by high consumption of vegetables, fruits and nuts, legumes, and unprocessed cereals; low consumption of meat and meat products; and low consumption of dairy products (with the exception of the long-preservable cheeses). Alcohol consumption was common in the traditional Mediterranean diet, but generally in moderation and in the form of wine and, as a rule, during meals- in the spirit of the ancient Greek word ‘symposium’. Total intake of lipids could be high (around or in excess of 40% of total energy intake, as in Greece), or moderate (around 30% of total energy intake, as in Italy) but, in all instances, the ratio of the beneficial monounsaturated to the non-beneficial saturated lipids is high, because of the high monounsaturated content of the liberally used olive oil. Finally, fish consumption has in the past been a function of the distance from the sea but has been, overall, at a moderate level.
In a somewhat reductionist approach, the traditional Mediterranean diet can be considered as a mainly, but not dogmatically, exclusive plant-based dietary pattern. Of note, olive oil is a plant product (in fact a fruit juice) and so is wine.

Kilde:
Trichopoulou A, Martínez-González MA, Tong TY, Forouhi NG, Khandelwal S,
Prabhakaran D, Mozaffarian D, de Lorgeril M. Definitions and potential health benefits of the Mediterranean diet: views from experts around the world. BMC Med. 2014 Jul 24;12:112. doi: 10.1186/1741-7015-12-112. PubMed PMID: 25055810; PubMed
Central PMCID: PMC4222885.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4222885/

Les også om middelhavskosten på Mayo Clinic sine nettsider her  og i enn annen oversiktsartikkel om hvor godt helsefordelene ved middelhavskosten er dokumentert her