Både FN, Danmarks kostråd og den årlige sunn-kost-kåringen ber oss om å spise grønt!

Januar bringer oss flere gode, grønne nyheter! Både Danmarks nye kostråd, FN og USAs helseeksperter oppfordrer oss til å spise grønnere. Og om du spiser grønt allerede, så er det mange flere som vil være med på å spise grønnere, sunnere, mer plantebasert!

2021 – FNs internasjonale år for frukt og grønnsaker!

Frukt og grønnsaker gir mange helsefordeler, og er mer bærekraftige og klimavennlige kilder til næringsstoffer enn kjøtt og meieriprodukter. I tillegg spiser mennesker i Vesten for lite plantekost og helseskadelig mye rødt kjøtt og dyrefett. Til og med mange norske spedbarn får i seg altfor mye protein.

Ikke overraskende, ønsker FN at året 2021 blir det internasjonale året for frukt og grønt! UN News skriver følgende:

  • «Fruits and vegetables crucial for healthy lives, sustainable world»
  • «The International Year of Fruits and Vegetables 2021 was proclaimed by the General Assembly in December 2019 to raise awareness on the important role of fruits and vegetables in human nutrition, food security and health, as well as in achieving Sustainable Development Goals (SDGs). »
  • «Consuming sufficient, or even more than the recommended amounts, of fruit and vegetables has many health and nutrition benefits. Rich in fibres, vitamins and minerals, fruits and vegetables are crucial for growth and development of children, and help boost immune systems.
  • They are also linked to lower risk of depression and anxiety, obesity and non-communicable diseases; promote gut health; and counter micronutrient deficiencies.»

Les mer på FAO sine sider her

Norske rapporter konkluderer med at norsk jordsmonn er av god kvalitet, og dyrkingen av frukt og grønt i Norge kan mangedobles.

  • NIBIOs rapport anslår følgende: «… mesteparten av arealet med fulldyrket eng i Norge kan brukes til produksjonen av poteter og de viktigste grønnsakene (kål, kålrot og gulrot).» (NIBIO)
  • Det er også mulig å dyrke mange ganger mer av grønne erter i Norge, i forhold til i dag. NMBU skriver dette på forskning.no: «Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) har nylig vurdert dyrkingspotensialet for belgvekster i Norge. De konkluderer med at det er mulig å dyrke ti ganger så stort areal av erter og åkerbønne som det vi gjør i dag. Dette vil gi en produksjon på cirka 80 000 tonn. Hvis det meste av dette kan brukes til mat, vil det langt på vei dekke et framtidig norsk forbruk av belgvekster. Hvis vi til sammenligning legger EAT-rapportens anbefalinger til grunn, om å spise 50 gram belgvekster per person og dag, vil dette med dagens befolkning utgjøre cirka 100 000 tonn.»

Danmarks nye kostråd: Spis maks. 350 kjøtt per uke, velg belgvekster (100 gram per dag) og nøtter (30 gram per dag)!

Danmark sine nye kostråd er ganske mye i tråd med EAT.Lancet-anbefalinger! De nye kostrådene sier følgende:

  • «Bælgfrugter og nødder er gode valg, når du vil spise sundt. Når du spiser planterigt og varieret, er bælgfrugter, nødder og frø gode kilder til protein og andre næringsstoffer. Samtidig er bælgfrugter blandt de fødevarer, der har det laveste klimaaftryk.»
  • «Skær ned på kødet. Ca. 350 g kød om ugen er tilpas, når du spiser planterigt og varieret. Begræns især okse- og lammekød. Begræns forarbejdet kød mest muligt, dvs. kød, der fx er røget og saltet.»
  • «Skru op for bælgfrugter som fx brune, hvide og sorte bønner, kidneybønner, linser og kikærter. Ca. 100 g om dagen (tilberedt mængde) er tilpas (ud over de 600 g grøntsager og frugter), når du spiser planterigt og varieret.»
  • «Spis ca. 30 g nødder om dagen. Det svarer til omkring en håndfuld.»
  • «Suppler dine måltider med frø. Ca. 1-2 spsk. frø om dagen er tilpas, når du spiser planterigt og varieret. Vælg fx sesamfrø, pinjekerner og græskarkerner.»
  • «2 æg om ugen er passende i en planterig og varieret kost.»

Slik spiser du mer frukt – ferske, frosne og tørkede!

  • Bær, både frosne og ferske er godt i kornblanding, yoghurt eller plantemelk til frokost
  • Frukt kan være mellommåltid
  • Smoothy og fruktjus med fruktkjøtt reduserer oksidativt stress og fyller på med energi etter trening
  • Fruktsalat med is er godt til dessert
  • Smoothy med søte frukt, f.eks. banan kan være både mellommåltid eller dessert
  • Bruk også frosne bær og frukt

Slik spiser du mer grønnsaker:

  • Rå: Gulrøtter, kålrot, blomkål, reddiker, paprika, cherrytomater, selleri, sukkererter. Server rotgrønnsaker oppdelt i staver med dipp eller bruk i matboksen.
  • Dampet: Rosenkål, brokkoli, asparges, mais, spinat, grønne bønner og blomkål. Damping bevarer sprøhet, smak og næringsinnhold
  • Wok: Bruk gjerne frosne wokblandinger. Wok porsjonsvis og ikke overstek. Serveres gjerne med belgvekster, ris eller fullkornsnudler. Gjerne med en god sataysaus.
  • Mikrobølgeovn: Frosne grønnsaksblandinger. Server grønnsakene til middag eller som en egen rett sammen med din favorittdressing eller saus.
  • Purè/pesto: Rotgrønnsaker og bladgrønnsaker Rotgrønnsaker er best til purèer. Grønne bladgrønnsaker generelt, ikke bare basilikum,
  • er egnet til å lage pesto.
  • Pannestekt: Alle typer grønnsaker. Varier med forskjellige krydder og urter.
  • Som salat: Grønnsaker, poteter, søtpotet, brokkoli, blomkål, bladgrønnsaker, løk, grønne bønner, sukkererter, reddik, mais og mange andre. Husk at en salat ikke må være bare grønne blader.
  • Tilsett forskjellige grønnsaker og gjerne belgvekster og/eller pasta eller poteter eller frukt/bær.
  • Ovnsbakt: Søtpotet, poteter, brokkoli, blomkål, sellerirot, jordskokk, gresskar, squash og aubergine, pastinakk, kål, gulrøtter og rødbeter. Gir grønnsakene en dypere smak og sødme. Krydrede ovnsbakte grønnsaker med bønner/kikerter kan blandes med ris, pasta eller quinoa og vips så har du en lettvint og smakfull middag.

Smoothy – en genial måte å få i seg både frukt og grønt, og gjerne også kjerner – sunne omega-3 fettsyrer. Sjekk flere tips i boken Plantebasert kosthold!

Slik spiser du mer belgvekster – i pannekaker!

Lur inn litt ekstra næring i pannekakene, sier Jane Helen Johansen som står bak bloggen Veganmisjonen.com. Med linser i røra får du ekstra sunne og mettende pannekaker. Dette er et supersmart triks både for barn og voksne som egentlig ikke liker linser. Sjekk oppskriften her Visste du at det er Jane H. Johansen som står bak konseptet vegisterkaker?

Tips: Kjøp ulike frukter neste gang du er i butikk! Bruk frukt og bær, både ferske, frosne og tørkede, som snack, dessert og mellommåltider!

Middelhavskostholdet er kåret til verdens sunneste kosthold!

Tre plantebaserte kostholdstyper topper listen av de sunneste kostholdene i den årlige kåringen!

Dette er ikke overraskende: Tre plantebaserte kostholdstyper topper listen av de sunneste kostholdene! 40 ulike kosthold ble analysert av fagfolk. Det er – på plass nemmer en: middelhavskostholdet, med mye fullkorn, frukt og grønnsaker og med lite kjøtt og relativt lite meieri og egg, på plass nummer to: DASH-dietten, som er hovedsakelig plantebasert, og på plass nummer tre: fleksitarianer-kostholdet! Og de kostholdene som vi har anbefalt å være forsiktig med, som lavkarbo med en god del meieri, kjøtt og egg, faller på siste plass! VG+ har en bra artikkel med forklaring og kommentarer av fagfolk her Full oversikt finner du her

Det grønne og sunne trenden eksploderer! Stadig flere vil spise sunnere, mer plantekost og mindre kjøtt

Når det gjelder de ulike mattrendene, har vi gode nyheter: Helse er en av dem som øker mest! Matinfo skriver følgende:

«31 % av forbrukere nå kjøper mer av mat og råvarer som skal gi god helse. Vi er opptatt av at matvarene også skal gi velvære i form av økt immunforsvar, god tarmhelse og redusert stress. Bl.a. fermentering har blitt mer populær, (…)»

Les mer her

Helsedirektoratet: Sunt kosthold er bærekraftig kosthold!

Rapporten ved Nasjonalt råd for ernæring, Bærekraftig kosthold – vurdering av de norske kostrådene i et bærekraftperspektiv, lansert 28.11.2017, er et stort, grundig og viktig arbeid. Hovedkonklusjonen i rapporten er at sunn mat, med mindre kjøtt og mer erter, bønner, grønnsaker og frukt er bærekraftig mat. Blant annet skriver rapporten følgende:

«Kort oppsummert er det stort samsvar mellom et kosthold som blir anbefalt for å fremme helse og et kosthold som er mer bærekraftig. Et slikt kosthold kjennetegnes blant annet av et høyt inntak av frukt, grønnsaker, grove kornprodukter og et lavt inntak av rødt og bearbeidet kjøtt.«

«Selv om analysen her på ingen måte er fullstendig, virker det rimelig å konkludere med at rådet om å redusere det totale kjøttinntaket (både hvitt og rødt) en god del i forhold til det vi spiser i dag er bærekraftig».