Vegetarisk reduserer betennelse

USAs kostråd 2020 anbefaler et plantebasert kosthold!

USAs ernæringsråd har nylig utarbeidet en vitenskapelig rapport som danner grunnlaget for USAs nye kostholdsråd, 2020, for befolkningen. Amerikanske helsemyndigheter oppdaterer sine kostholdsråd for befolkningen hvert femte år, og siste utgaven er fra 2015.

Rapporten som danner grunnlaget for kostråd 2020, altså USAs nye kostholdsråd, fremhever et plantebasert kosthold, altså et kosthold der mesteparten av kaloriinntaket kommer fra plantekost som grønt og frukt, belgvekster, fullkorn, nøtter og kjerner, som det sunneste. Sitert rapporten til USAs ernæringsråd (fagkomite som utarbeider kostrådene for befolkningen):

«Based on its review of the evidence, the Committee confirmed that these Food Patterns represent healthy dietary patterns in that they provide the majority of energy from plant-based foods, such as vegetables, fruits, legumes, whole grains, nuts and seeds; provide protein and fats from nutrient-rich food sources; and limit intakes of added sugars, solid fats, and sodium. »

Verken kjøtt eller meieri anses lenger som nødvendig i kostholdet, viser til side 9 i rapporten:

«In addition, if meat and dairy foods are included in the dietary pattern, choosing lean cuts and lower fat dairy options is preferred.»

Videre fremheves fullkorn som like viktig for helsen som frukt og grønt:

«A noteworthy difference from the 2015 Committee report is that whole grains are now identified with almost the same consistency as vegetables and fruits as beneficial for the outcomes examined, suggesting that these three plant-based food groups are fundamental constituents of a healthy dietary pattern.»

DGAC fremhever at rødt og bearbeidet kjøtt er assosiert med mange sykdommer, inkludert hjertesykdommer, diabetes type 2 og tykktarmskreft, og at rødt og bearbeidet kjøtt er ikke forbundet med noen som helst helsefordeler.

Rapporten anbefaler å erstatte mettet fett, som for det meste finnes i dyreprodukter, med umettet fett, hovedsakelig finnes i plantekost (unntatt hard vegetabilsk fett som kokos- og palmeolje) og med komplekse, sunne karbohydrater for å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Few Americans achieve or exceed the Adequate Intake for dietary fiber, and a dietary pattern that encourages the intake of fiber-rich foods, including whole grains, fruits, vegetables, nuts and legumes, and other plant-based foods would be beneficial to increase fiber intakes.

To reduce saturated fat intake, the dietary pattern should replace sources of saturated fat with sources of polyunsaturated fats by substituting certain animal-source foods, especially processed meats and certain high-fat dairy products, with sources of polyunsaturated fats, such as seafood, seeds, nuts, legumes, and appropriate vegetable oils. In addition, if meat and dairy foods are included in the dietary pattern, choosing lean cuts and lower fat dairy options is preferred.

Sjekk hele rapporten fra USAs ernæringsråd, The Dietary Guidelines Advisory Committee’s (DGAC) scientific report, her https://www.dietaryguidelines.gov/sites/default/files/2020-07/ScientificReport_of_the_2020DietaryGuidelinesAdvisoryCommittee_first-print.pdf