Hva er plantebasert kosthold

Kreftforeningen USA oppfordrer til kjøttkutt for kreftforebygging!

I går, 9 juni, ble den nyeste versjonen av den amerikanske kreftforeningens retningslinjer for kosthold og fysisk aktivitet (American Cancer Society’s Diet and Physical Activity Guideline), publisert.  Denne er utviklet av et nasjonalt panel av eksperter blant annet innen kreftforskning, offentlig politikk og helseforebygging og hvor målet er kreftforebygging.

Veiledningen anbefaler å øke plantebaserte matvarer og utelukke eller begrense rødt og bearbeidet kjøtt for å redusere kreftrisikoen.  I tillegg til å fremheve fysisk aktivitet og opprettholde en sunn vekt, fokuserer anbefalingene på å spise frukt, grønnsaker, belgfrukter og fullkorn og begrense eller ekskludere rødt og bearbeidet kjøtt for å redusere risikoen for kreft.

Det er en konsekvent sammenheng mellom spisemønstre som følger disse retningslinjene og redusert risiko for kreft, dødelighet og kronisk sykdom. Slike spisemønstre er dessuten bedre for miljøet.

Sitert fra retningslinjen:
“The best available evidence continues to support recommendations to limit intake of red and processed meats for cancer prevention.
Potential biologic mechanisms underlying these associations include consumption of nitrates and nitrites in processed meats, with oxidative DNA damage from the formation of nitrosamines in the gut catalyzed by heme iron and the formation of heterocyclic aromatic amines and polycyclic aromatic hydrocarbons during high‐heat cooking of meat,such as cooking meat over flames or grilling. It is not known whether there is a safe level of consumption for either class of meat products, since the risk of colon cancer increases 23% with each additional serving (almost 2 ounces) of processed meat and 22% per 3 ounces serving of red meat”

Rapporten etterlyser også samfunnsinitiativer og offentlig politikk for å øke tilgangen til sunn mat.

Referanse
Rock CL, Thomson C, Gansler T, et al. American Cancer Society Guideline for Diet and Physical Activity for Cancer Prevention. CA Cancer J Clin. Published online June 9, 2020. Hele retningslinjen kan leses her https://acsjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.3322/caac.21591

Vi i Helsepersonell for plantebasert kosthold (HePla.no) støtter anbefalingen fullt ut, sier lege og leder i HePla Tanja Kalchenko (telefon 9888 60 75, tanja@hepla.no). Helsepersonell for plantebasert kosthold er en organisasjon for leger, sykepleiere, ernæringsfysiologer og andre utdannet innen helse eller ernæring som ønsker å fremme helsefordeler ved plantebaserte kosthold.

Offentlig politikk – her er regjeringen på banen. Vi viser til tiltaket Overgang fra rødt kjøtt til plantebasert kost og fisk, foreslått av Miljødirektoratet som en del av Klimakur2030 og allerede utredet av NIBIO. Dette er et tidsriktig tiltak fremmet av regjeringen. Det å kutte ned på kjøtt og øke inntak av plantekost, vil gi store samfunnsgevinster, målt, i tillegg til mange sparte liv, i mange milliarder kroner, noe også rapporten Samfunnsgevinster av å følge Helsedirektoratets kostråd viste allerede i 2016 (se side 27, tabell 3.1).

Også den norske kreftforeningen oppfordrer til å kutte ned på eller gjerne også kutte helt ut bearbeidet kjøtt. Sitert:
«Begrense mengden rødt kjøtt og unngå bearbeidede kjøttprodukter som bacon, kjøttdeig og pølser, så langt det er mulig. Hvis du spiser kjøtt, er det best å velge hvitt kjøtt, rent kjøtt og magre kjøttprodukter med lite salt. Her kan du lese mer om hvorfor rødt kjøtt øker kreftrisiko.
Disse rådene samsvarer med de helsemyndighetene anbefaler for å ha god helse, og tar utgangspunkt i kunnskap som World Cancer Research Fund (WCRF) har samlet om mat og kreft.
«
https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold/

Rødt kjøtt er totalt unødvendig i kosten nærings- eller helsemessig. Uten å snakke om bearbeidet kjøtt. Hele 50% inntaket av kjøtt i norsk kosthold kommer dessverre fra bearbeidet kjøtt som pølser, bacon, salami, skinke, karbonader og i praksis alle ferdigprodukter av kjøtt, både rødt og hvitt, vi får kjøpt på butikk.

Når det gjelder jern, er det brød og kornprodukter som er den største kilden til jern i norsk kosthold, både for voksne og barn. Også protein kan må  få nok av uten kjøtt, med plantekost, uten å snakke om at dte er like gode proteiner i fisk.

Alle seriøse fagpaneler er dermed enige: Kjøttkutt vil gi store samfunnsgevinster. Flere kilder finnes på hepla.no

OM OSS: Helsepersonell for plantebasert kosthold er en organisasjon for leger, sykepleiere, ernæringsfysiologer og andre utdannet innen helse eller ernæring som ønsker å fremme helsefordeler ved plantebaserte kosthold. 

%d bloggere like this: