Belgfrukter – bønner, erter, linser, kikerter og peanøtter forbedrer hjertehelse

belgvekster-erter-bønner-erstatter-kjøtt
Belgvekster som erter og bønner er en sunn og næringsrik erstatning for kjøtt

Det å spise bønner, linser, erter og andre belgfrukter reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer som koronar hjertesykdom (hjertekrampe på grunn av tette blodårer) og høyt blodtrykk, ifølge en anmeldelse publisert i Advances in Nutrition.

Belgvekster er spesielt rike på protein og jern, og kan erstatte kjøtt i kostholdet. I tillegg er belgvekster rike på fiber og sunne plantestoffer som ikke finnes i kjøtt. Belgvekster er også frie for kolesterol og kreftfremkallende stoffer, i motsetning til kjøtt. Belgvekster kan spises både til middag og man kan lage på legg av belgvekster. Sjekk noen sunne oppskrifter her

Forskere oppsummerte publikasjoner som vurderte forbruk av belgfrukter og risiko for kardiometabolske sykdommer og relaterte helsemarkører. De gjennomgikk 6 tidligere metaanalyser (samlestudier, eller analyser og sammenfatning av flere studier) og 28 prospektive befolkningsstudier.

Resultatene viste at de som spiste mest belgfrukter reduserte forekomsten av hjerte- og karsykdommer som koronar hjertesykdom og høyt blodtrykk (hypertensjon) med hele ti prosent sammenlignet med de som spiste minst. Forfatterne anbefaler økt forbruk av belgvekster i nordamerikanske og europeiske populasjoner for å forbedre kardiometabolsk helse.

Current evidence shows that dietary pulses with or without other legumes are associated with reduced CVD incidence with low certainty and reduced CHD, hypertension, and obesity incidence with very low certainty. More research is needed to improve our estimates.

Viguiliouk E, Glenn A, Nishi SK, et al. Associations between dietary pulses alone or with other legumes and cardiometabolic disease outcomes: An umbrella review and updated systematic review and meta-analysis of prospective cohort studies. Adv Nutr. 2019;10:S308-S319.

Lenke til studien er her

Dessverre spiser nordmenn altfor lite belgvekster. Den ferske rapporten Utviklingen i norsk kosthold 2019 viser at de siste ti årene har det samlede forbruket av tørre erter, bønner, linser og andre belg-vekster holdt seg på samme nivå (Figur 6)

Ellers sier Helsedirektoratet følgende om belgvekster:
«Belgvekster som bønner og linser, frø, krydder og urter inngår ikke i Helsedirektoratets kostråd om fem om dagen, men de har ofte et høyt innhold av næringsstoffer og hører med i et variert kosthold.»

%d bloggere like this: