Vegetarisk mat på norske råvarer, og veganer med hjerte for norske bønder!

Mari Hult som står bak Vegetarbloggen.no med over en million besøk per år, satser på oppskrifter med norske råvarer!

Mari Hult som står bak Norges største vegetarblogg – Vegetarbloggen.no men en million besøk per år, er medforfatter av boken Plantebasert kosthold, der Mari har utviklet 33 veganske oppskrifter med få ingredienser, høy næringstetthet og basert hovedsakelig på norske råvarer. Boken ble lansert 7. september i Stavanger, og på Vegan Weekend i Sandnes ble Mari Hult og Nina C. Johansen, master i samfunnsernæring og nestleder i Helsepersonell for plantebasert kosthold, intervjuet av distriktenes næringsavis Nationen. Det kom så en tosiders artikkel i Nationen med Overskrift Veganer med hjerte for norske bønder!

Mari Hult, matblogger og veganer fikk sisteplassen på matmaktlisten i fjor. Og sier ”verdens beste sisteplass” ble starten på en ny kurs.

Men hørte du myten som «Flere veganere, lavere kjøttforbruk og mer vegansk mat vil føre til økt matimport til Norge og dårligere selvforsyning»? Ja, dette er en myte! Hvordan kan dette være en myte, er ikke Norge «et grasland»?

Alle råvarer som er viktige i plantebasert kosthold, vokser i Norge

Visste du at det er mye god vegansk mat som vokser i Norge!? Erter, bønner, havre, rødkål, epler, pærer, raps, hasselnøtter, solsikker, mange typer bær og selvsagt mange gode grønnsaker trives godt i norsk jord og norsk klima! Disse er sunne, næringsrike, bærekraftige og miljøvennlige. Nationen, distriktenes næringsavis, skriver om Mari Hult nettopp fordi Mari har satset mye på å utvikle mange oppskrifter på velsmakende vegetariske retter nettopp med norske råvarer! Mye inspirasjon finner du på Vegetarbloggen

Hva med norsk gress? Norske drøvtygere – kuer og sauer – forbruker like mye kraftfôr som norske griser, eggleggende høner og kjøttkyllinger. Mer om bærekraftig matproduksjon i Norge kan du lese her

Å spise vegetarmat og vegansk mat er en gammel norsk tradisjon!

Mange kulturer har lange tradisjoner med å spise vegansk, og Norge er ikke noe unntak. Frem til 1930-tallet var det mye vegetarmat i norske hverdagskostholdet. Det er kun de siste 100 årene det har vært så mye animalske produkter i det norske kostholdet. Intervju med Annechen Bugge, seniorforsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) «Vegetardag med kjøtt på beinet» kan du lese i Nationen her

Det å velge vegansk kosthold blir mer og mer populært i vår del av verden, og i 2019 har trenden virkelig eksplodert. Den økende interessen for plantebasert, fleksitarisk og vegansk kosthold i befolkningen avspeiles av økende interesse for vegetarmarkedet i næringslivet – hos butikker, cafeer og restauranter. Det økende vegetartilbudet viser at vegetarmat er noe nordmenn etterspør.

Hva er et plantebasert kosthold?

Plantebasert kosthold består enten utelukkende av planteprodukter, eller har minimale mengder av animalske produkter. Plantebasert/vegansk kosthold er et rikt og variert kosthold som består av fullkorn, belgvekster som erter, bønner og linser, nøtter, frø, grønnsaker, frukt og bær.

I motsetning til det mange tror, så behøver man verken soya, godgi-bær, chia-frø, avokado, cherry-tomater eller andre eksotiske råvarer for å sette sammen et sunt og næringsrikt vegansk eller plantebasert kosthold. Alt man behøver, vokser godt i Norge!

Mer plantekost og mindre kjøtt for helsen, miljøet og rasjonell matproduksjon

Det er mange gode grunner til å spise vegansk og mer plantebasert i forhold til det kostholdet som nordmenn har i gjennomsnittet. Å spise vegansk kan være et rent helsemessig valg, og har mange helsefordeler og er et fullverdig kosthold for alle – barn, gravide, idrettsutøvere og seniorer. Plantekost som for eksempel erter, bønner, havre, bygg, gulrøtter og kål krever en god del mindre landbruksareal per produsert gram protein og mengde kalorier, samt gir betydelig lavere utslipp av klimagasser per produsert gram protein, i forhold til matvarer fra dyreriket.

Alle kan lage vegansk mat!

Fullverdig plantebasert/vegansk kosthold er noe alle kan lære å sette sammen – dette er noe Mari Hult, Nina C. Johansen og Tanja Kalchenko forklarer i boken Plantebasert kosthold. Her er det også 33 oppskrifter hovedsakelig basert på norske råvarer! Hvis du klarer å følge en middagsoppskrift klarer du å sette sammen fullverdig vegansk kosthold. Du får i deg alt du trenger på riktig sammensatt vegansk kosthold – protein, næringsstoffer, energi. Det eneste spesielle du trenger å ta tilskudd av er vitamin B12.

I dag kan du kjøpe alt du trenger for å få et rikt og variert vegansk kosthold på helt vanlige matbutikker. Mills har lansert pålegg-serie Plantego, lagd av belgvekster og grønnsaker, og selveste Tine SA har lansert havremelk, med samme mengde jod som det er i ku-melk! Les mer om sunn vegansk ferdigmat her

Hva med ku-melk? På verdensbasis er det veldig få mennesker som drikker kumelk. Melk fra kuer er ikke noe som er nødvendig for menneskekroppen – verken når det gjelder utvikling av skjelett eller andre ting.

Hva med soya? Det er mange myter om soya og få av dem stemmer. Det er korrekt at soya inneholder mye som er bra for oss – protein, jern, vitaminer gruppe B og helsefremmende plantestoffer. Allikevel behøver du ikke spise soya hvis du ikke ønsker eller er allergisk. Bønner og erter er også rike på jern, protein, viktige aminosyrer og mange andre næringsstoffer og kan spises istedenfor soya.

Les hvordan du kan sette sammen et sunt og næringsrikt vegansk kosthold her

Skrevet av Hepla.no

Helsepersonell for plantebasert kosthold er en forening for leger, ernæringsfysiologer og andre som er utdannet innen helse eller ernæring
%d bloggere like this: