Brystkreft, livsstil og kosthold

Fiberrikt kosthold kan redusere risiko for brystkreft
Alkohol øker risiko for brystkreft. Fysisk aktivitet og et mer plantebasert, fiberrikt kosthold kan redusere risiko for brystkreft

Oktober er måned der det reises spesiell oppmerksomhet rundt brystkreft. Brystkreft kan ramme alle. Undersøkelser ved verdens ledende kreftforskningsorganisasjon WCRF viser samtidig at brystkreft til en viss grad kan forebygges ved et sunnere livsstil og kosthold. Spesielt godt dokumentert er at alkohol øker risiko for brystkreft, mens fysisk aktivitet og amming beskytter mot brystkreft. Det er også noen vitenskapelige studier som viser at et mer plantebasert kosthold kan beskytte mot bryskreft. Les mer på nettsider til WCRF her https://www.wcrf.org/dietandcancer/breast-cancer og på Kreftregisterets nettsider om bryskreft her https://www.kreftregisteret.no/Generelt/Om-kreft/Brystkreft-Alt2/

Kreftregisteret skriver følgende på sine nettsider:

«Det finnes ingen entydige årsak til hvorfor stadig flere kvinner får brystkreft. Det er imidlertid mye som tyder på at livsstil kan øke faren for å få brystkreft. Endel tilfeller kan trolig forebygges ved lavere alkoholforbruk, omlegging av kosthold og økt fysisk aktivitet.

Langvarig bruk av østrogentilskudd i forbindelse med overgangsalder øker risiko for brystkreft.

Rundt 5 prosent av tilfellene skyldes antakeligvis arv.»

«Tiltak du kan gjøre for å redusere din risiko for å få brystkreft:

Ha et sunt kosthold

Holde en sunn kroppsvekt

Drikke minst mulig alkohol

Være fysisk aktiv

Unngå langvarig bruk av østrogentilskudd i forbindelse med overgangsalder»

Et sunt, mer plantebasert kosthold som beskytter mot kreft

Om et sunt kosthold henviser Kreftregisteret til Kreftforeningen. Kreftforeningen anbefaler blant annet å unngå bearbeidet kjøtt og begrense rødt kjøtt:

«Begrense mengden rødt kjøtt og unngå bearbeidede kjøttprodukter som bacon, kjøttdeig og pølser, så langt det er mulig. Hvis du spiser kjøtt, er det best å velge hvitt kjøtt, rent kjøtt og magre kjøttprodukter med lite salt.»

Hvorfor et plantebasert kosthold kan beskytte mot brystkreft er ikke helt kartlagt ennå. Dette kan skyldes mange ulike faktorer, blant annet høyt innhold av kostfiber, grønne grønnsaker som kålvekster og karotenoider kan være forklaringen.

Fiberrikt kosthold kan beskytte mot brystkreft

WCRF trekker frem en stor studiesammenfatning om inntak av kostfiber og forebygging av brystkreft fra 2012, samt flere andre studier om plantebasert kosthold og brystkreft. Kvinner som spiste grønnere, mer plantebasert og fiberrikt kost hadde redusert risiko for brystkreft i henhold til en metaanalyse av 24 studier som vurderte kostfiberinntak og risiko for brystkreft. For hver 10 gram mer fiber i kosten blir risikoen for brystkreft redusert med 4%. Fiberrikt kosthold kan beskytte mot mange flere sykdommer, blant annet, på kort sikt, mot forstoppelse.

Fiber finnes ikke i mat fra dyreriket, men kun i mat fra planteriket. Det er ikke-bearbeidede eller minimalt bearbeidede matvarer som frukt, grønnsaker, belgfrukter, hele korn, nøtter og bær som inneholder mye fiber. En gjennomsnittlig kvinne i Norge spise 20 gram fiber per dag. Et kosthold som er helt plantebasert kan inneholde 70-100 gram fiber per dag.

Hvordan sette sammen et plantebasert kosthold kan du lese her

Overvekt øker risiko for brystkreft, mens plantekost kan forebygge overvekt

Mesteparten av brystkrefttilfeller oppstår hos kvinner etter menopausen (etter overgangsalderen). Overvekt og fedme øker risiko for brystkreft hos disse kvinnene.

Når det gjelder overvekt og fedme, er vegansk kosthold en god del mer gunstig enn blandet kosthold for å holde sunt vekt. Dette kan forklares at plantekost ofte inneholder mer kostfiber og vann, og har lavere innhold av fett og lavere kaloritetthet enn kjøtt og meieriprodukter. Disse faktorene gjør at det er lettere og holde seg mett og vanskeligere å få i seg for mye kalorier med plantebasert kosthold enn med animalsk kosthold. Les mer om sammenhengen mellom plantebasert kosthold og vekt her

Skrevet av Hepla.no

Helsepersonell for plantebasert kosthold er en forening for leger, ernæringsfysiologer og andre som er utdannet innen helse eller ernæring
%d bloggere like this: