Erstatt animalsk med plantebasert protein for bedre helse og lengre liv

Det å erstatte protein fra kjøtt med protein fra planteriket kan redusere risiko for å dø for tidlig med opptil 50 %. Dette viser resultater til en stor studie på 71000 japanere. Studien skulle undersøke og vurdere sammenhengen mellom inntak av protein fra planteriket og fra dyreriket, og risiko for å dø for tidlig. Et høyere planteproteininntak var assosiert med lavere total dødelighet og dødelighet av hjerte- og karsykdom (såkalt kardiovaskulær død). Det å erstatte protein fra rødt kjøtt og fra bearbeidet kjøtt med planteprotein var assosiert med lavere total, kreftrelatert, og kardiovaskulær dødelighet.

Dette er en prospektiv kohortstudie som inkluderte 70969 deltakere fra kohort «Japan Public Health Center–based Prospective Cohort». Deltakerne var i aldersgruppen 45-74 år, og uten bakgrunn med kreft, cerebrovaskulær sykdom (hjerneslag på grunn av åreforkalkning og blodpropp) eller kardiovaskulær/iskemisk hjertesykdom (sykdom i hjertets blodårer som fører til blodpropp – som hjerteinfarkt, hjertekrampe og hjertesvikt). Data ble samlet inn mellom 1995 og 1999. Oppfølging ble fullført i 2016. 12 381 dødsfall ble registrert. Informasjon om matinntak ble innsamlet ved bruk av et matregistreringsskjema og brukt til å vurdere proteininntaket hos deltakerne. Pasientene var gruppert basert på deres proteininntak.

Det ble vurdert risiko for for tidlig død av alle årsaker tilsammen og risiko for årsaksspesifikk død, og resultatene ble justert for forvirrende, eller såkalte potensielle konfunderende, faktorer, altså i denne studien andre faktorer som påvirker for tidlig død av de ovennevnte årsakene – som røyk, kroppsmasseindeks, arvelig belastning, fysisk aktivitet o.l.

Resultater: Det å erstatte animalsk protein med planteprotein gir lengre liv og bedre helse

Studieresultatene og beregningene viser at det å erstatte protein fra kjøtt med protein fra planteriket kan redusere risiko for å dø med opptil 50 %. Inntak av planteprotein var assosiert med lavere total dødelighet og dødelighet av hjerte- og karsykdom.

Det å erstatte tre prosent av det daglige kaloriinntaket fra kjøttprotein med kaloriinntak fra planteprotein, kan redusere dødelighet betydelig. Hva innebærer dette, å erstatte tre prosent av det daglige energiinntaket fra animalsk med planteprotein??

Erstatt kjøtt med bønner eller linser i et måltid daglig

For eksempel, hvis et daglig kaloriinntak er 2000 kilokalorier, utgjør 3 % av dette 60 kcal. 60 kcal får man fra 15 gram protein – dette tilsvarer omtrent 80 gram kjøtt, to kokte egg eller 80 gram tørkede (eller ca. 200 gram kokte) belgvekster.

Vår anbefaling er: Å erstatte kjøtt med kokte erter, linser eller bønner i en til to måltider daglig. Egg og ost kan erstattes med usøtet peanøttsmør, mandelsmør, hummus, pesto og bønnepate. Dette vil både gi nok protein og forbedre kosten med større inntak av fiber. Hvordan sette sammen et sunt plantebasert kosthold kan du lese her

Mer planteprotein kan gi store helsegevinster og forbedringer i norsk kosthold

Norske undersøkelser (for eksempel Norkost 3) viser at norske menn spiser nesten dobbelt så mye protein som de behøver. Omtrent halvparten nordmenn spiser for mye kjøtt, og 80 % nordmenn spiser for mye mettet fett. Samtidig spiser mange nordmenn for lite fiber. Usunt kosthold er en av tre viktigste påvirkbare risikofaktorene for tidlig død i Norge. For lite inntak av plantekost er viktige faktorene innenfor kosthold. Det er ikke mulig å bærde spise like mye animalske proteukter og øke inntaket av plantekost, på grunn av kaloribudsjettet. Derfor bør man kutte ned på inntaket av kjøtt, ost og egg. Bare tobakk tar (per i dag) flere liv for tidlig enn usunt kosthold. Se side 28 i rapporten Sykdomsbyrde i Norge 2016 Vi mener at redusert kjøttinntak bør være et eget politisk mål, les mer her hvorfor

Studieforfatterne skriver følgende:

Conclusions and Relevance: In this large prospective study, higher plant protein intake was associated with lower total and CVD-related mortality. Although animal protein intake was not associated with mortality outcomes, replacement of red meat protein or processed meat protein with plant protein was associated with lower total, cancer-related, and CVD-related mortality.

Kilde: Budhathoki S, Sawada N, Iwasaki M, et al. Association of Animal and Plant Protein Intake With All-Cause and Cause-Specific Mortality. JAMA Intern Med. Published online August 26, 2019. doi:10.1001/jamainternmed.2019.2806 Lenke til studien er her

Animalsk protein gir økt risiko for sykdom i en annen stor studie, fra 2016

Dette sammenfaller med resultatene til en annen stor studie – fra 2016 fra Harvard, publisert i JAMA Internal Medicine, der forskerne analyserte kostholdet til 131 342 deltakere fra Nurses’ Health Study og Health Professionals Follow-up Study. Å spise mer protein fra planteriket var i denne studien assosiert med redusert risiko for tidlig død. Å bytte ut animalsk protein med planteprotein er forbundet med redusert kolesterol (LDL), bedret insulinfølsomhet, lavere risiko for hjerte- og karsykdom og type 2-diabetes. Animalsk protein var særlig forbundet med økt risiko for død av hjerte- og karsykdom.

Skrevet av Hepla.no

Helsepersonell for plantebasert kosthold er en forening for leger, ernæringsfysiologer og andre som er utdannet innen helse eller ernæring
%d bloggere like this: