Mindre kjøtt og mer plantekost beskytter mot diabetes type 2

Ny omfattende metastudie viser at jo mer plantebasert og jo mindre kjøtt man spiser, jo mindre er sjansen for å få diabetes type 2.

Analysen viser at personer med det høyeste kontra laveste inntaket av plantebasert mat hadde 23% lavere risiko for å utvikle type 2-diabetes, uavhengig av kroppsmasseindeks (BMI).

De med det høyeste kontra laveste inntaket av sunne plantebaserte matvarer – det vil si frukt, grønnsaker, fullkorn, belgfrukter og nøtter – hadde 30% lavere risiko for å utvikle diabetes type 2.

En av forfatterne av studien, som inkluderte 307099 deltagere,  sier at denne studien kan være den mest omfattende dokumentasjonen av sammenhengen mellom plantebasert kosthold og forekomst av diabetes så langt.

Konklusjonen i studien som er publisert i JAMA – Tidsskriftet for den amerikanske legeforeningen, lyder slik:

«Plant-based dietary patterns, especially when they are enriched with healthful plant-based foods, may be beneficial for the primary prevention of type 2 diabetes.»

Kilde: Qian F, Liu G, Hu FB, Bhupathiraju SN, Sun Q. Association Between Plant-Based Dietary Patterns and Risk of Type 2 Diabetes: A Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Intern Med. Published online July 22, 2019. doi:10.1001/jamainternmed.2019.2195

Lenke til studien er her

Metaanalysen er også omtalt her på Medscape

Plantebasert kosthold bestående av råvarer i lite bearbeidet form og måltider med lav glykemisk belastning er det optimale kostholdet for diabetes, vektkontroll og regulering av blodsukker – les mer her

Les også: Slik setter du sammen et sunt plantebasert kosthold

Skrevet av Hepla.no

Helsepersonell for plantebasert kosthold er en forening for leger, ernæringsfysiologer og andre som er utdannet innen helse eller ernæring
%d bloggere like this: