Vegansk kosthold med tilskudd av vitamin B12 er trygt, sunt og fullverdig for gravide, ammende og spedbarn

I motsetning til påstander i flere norske medier, er vegansk kosthold, med tilskudd av vitamin B12/relevante andre tilskudd, helt trygt for både gravide, ammende, spedbarn og små barn, uten å snakke om vanlige voksne og idrettsutøvere. Siterer Helsedirektoratet:

«Noen få studier viser at barn som får vegankost kan vokse langsommere, men veksten er likevel innenfor normalområdet. »

Kilde: https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/vegetarkost-for-barn

Norsk vegansamfunn har vært i samtale med UNN-lege Claus Klingenberg, som er intervjuet av avisen I Tromsø, og Claus Klingenberg understreker at det ikke finnes statistikk som tyder på at dette er et større problem blant veganere enn øvrig befolkning.

Og her er et utdrag fra Nasjonal faglig retningslinje for spedbarnsernæring om vitamin B12:

«Spesielle hensyn ved vegetarkost:Ammende mødre med et rent vegetarisk kosthold (vegankost) trenger vitamin B12-tilskudd. Så lenge morsmelk er den eneste maten barnet får (inntil seks måneders alder), og mor spiser kun vegankost, må barnet få tilskudd av vitamin B12. Dersom barnet får vegankost i tillegg til morsmelk, må også tilskudd gis, enten gjennom matvarer tilsatt vitamin B12 eller fra kosttilskudd, for å forhindre mangel.»

Viser også til Helsedirektoratets brosjyre Mat og måltider for spedbarn, se side 14:

«Vegetarisk kosthold Godt sammensatt vegetarkost kan dekke behovet for næringsstoffer for både voksne og barn i alle aldre. Hvis du har et helt vegetarisk kosthold (vegankost) og ammer, trenger både du og barnet tilskudd av vitamin B12, D-vitamin og jod. Algeolje inneholder omega-3-fettsyrer og kan brukes i stedet for tran. Les mer om vegetarkost på Helsenorge.no og om tilskudd hos Helsepersonell for plantebasert kosthold (Hepla.no).»
Kilde: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1271/Mat%20og%20måltider%20for%20spedbarn%20IS-2553.pdf

%d bloggere like this: