Et balansert vegansk kosthold er bra for benhelsen

vegansk kosthold bentetthet benbrudd
Gir vegansk kosthold økt risiko for benbrudd? Ikke hvis vegansk kosthold er riktig sammensatt

Nylig kom en oversiktssudie som viser at asiatiske menn over 50 år gamle som spiste vegansk hadde høyere risiko for benbrudd enn kjøttspisere. Studien har sett på over 37134 mennesker fra 20 ulike studier. Dessverre var det bare èn studie som vurderte kvaliteten på kostholdet, og denne viste at veganere og vegetarianere som hadde et riktig sammensatt kosthold hadde samme risiko for brenbrudd som altetere. Dette er i tråd med tidligere oppsummeringer som viser at vegansk kosthold er gunstig for benhelsen, så lenge kalsiuminntaket er normalt. Les mer her: God beinhelse hos veganere og vegetarianere

Les også: Hva sier vestlige myndigheter og helseorganisasjoner om vegansk, vegetarisk og andre typer plantebaserte kosthold

Et riktig sammensatt vegansk kosothold gir dessuten ytterliggere fordeler i forhold til kostrhold i tråd med offentlige vestlige kostholdsråd – les mer her: Plantebasert – sunnere enn statens kostråd?

Alle som ikke spiser variert og sunt kan få mangel på ulike næringsstoffer og dårlig helse, med negative helsekonsekvenser. Veganere er ikke noe unntak her. Det er viktig å få i seg tilstrekkelig med kalsium og vitamin D, for god benhelse. Se hvordan sette sammen et sunt og næringsrikt plantebasert kosthold

Helsedirektoratet konkluderer med at et riktig sammensatt vegetarkosthold passer i alle livets fase og kan gi flere helsefordeler. Dette baseres på solid oppsummert vitenskap. Verdens største organisasjon for fagpersoner innen ernæring konkluderte for lenge siden med omtrent det samme:

«It is the position of the Academy of Nutrition and Dietetics that appropriately planned vegetarian, including vegan, diets are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits for the prevention and treatment of certain diseases.

These diets are appropriate for all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, adolescence, older adulthood, and for athletes.

Plant-based diets are more environmentally sustainable than diets rich in animal products because they use fewer natural resources and are associated with much less environmental damage. Vegetarians and vegans are at reduced risk of certain health conditions, including ischemic heart disease, type 2 diabetes, hypertension, certain types of cancer, and obesity.
Low intake of saturated fat and high intakes of vegetables, fruits, whole grains, legumes, soy products, nuts, and seeds (all rich in fiber and phytochemicals) are characteristics of vegetarian and vegan diets that produce lower total and low-density lipoprotein cholesterol levels and better serum glucose control. These factors contribute to reduction of chronic disease.

Vegans need reliable sources of vitamin B-12, such as fortified foods or supplements»

Les abstracts her: Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets

Når det gjelder benhelsen, konkluderer Academy of Nutrition and Dietetics:

«To achieve and maintain excellent bone health, vegetarians and vegans are well advised to meet the RDA for all nutrients, particularly calcium, vitamin D, vitamin B-12, and protein, and to consume generous servings of vegetables and fruits.»

I den ovennevnte oppsummeringen (av 20 studier) som viser at asiatiske menn over 50 som spiser vegansk har høyere risiko forbenbrudd, har man dessverre ikke sett på kvaliteten på kostholdet. Og det er nettopp det som er avgjørende. I dag vet alle at veganere bør få nok kalsium, og at dette er enkelt. Plantemelk er som hovedregel beriket med både kalsium og vitamin B12, og inneholder like mye kalsium som kumelk. Det er fordi planetmelk er ment som alternativ til kumelk.

Denne oppsummeringen er heller ikke en oppsummering av dagens studier, men forfatterne har sett på gamle studier, der det er langt fra sikkert at studiedeltagerne hadde beriket plantemelk, internettilgang eller hadde så mye kunnskap og informasjon om kosthold som vi har i dag.

Her er noen sitater fra oppsummeringen:

«Asian participants (RR, 1.587; 95%CI, 1.354–1.861; P <0.001) had a significantly higher fracture risk; this effect was not significant in Caucasians (RR, 1.285; 95%CI, 0.996–1.658; P ¼ 0.054) (Figure 5c). The impact of vegetarianism or veganism in fracture rates was significant in men (RR, 1.392; 95%CI, 1.137–1.705; P ¼ 0.001) but not in women (RR, 1.183; 95%CI, 0.820–1.708).»

«Subgroup analysis showed that the effect of vegetarianism and veganism on fracture rates was only statistically significant for vegans, Asians, and men.»

«The effect of vegetarianism and veganism on BMD at the LS and FN was only statistically significant in the population aged >50 years.»

«In the relationship between vegetarian/vegan diets and bone health, it is important to consider the possible effect that overall dietary quality can have. Among the studies included in the present systematic review and meta-analysis, only 1 study considered overall dietary quality.38 In this study, diet quality was superior for individuals adhering to a vegan diet as compared with the other diet groups, and there were no differences in BMD among vegans, vegetarians, and omnivores, which suggests that a high-quality vegan/vegetarian diets would look similar to that of an omnivore in relation to bone Health.»

Skrevet av Hepla.no

Helsepersonell for plantebasert kosthold er en forening for leger, ernæringsfysiologer og andre som er utdannet innen helse eller ernæring