Et sunt plantebasert kosthold bør være en viktig del i behandling av livsstilssykdommer, uttaler American College of Lifestyle Medicine (ACLM)

 

plantebasert kosthold
Kostholdsendringer bør betraktes som en grunnleggende intervensjon og et førstevalg for å behandle, reversere og forebygge livsstilsrelatert sykdom, uttaler American College of Lifestyle Medicine (ACLM)

American College of Lifestyle Medicine (ACLM) kunngjorde nylig en offisiell uttalelse om kostholdets rolle i livsstilsmedisin:Dietary Lifestyle Position Statement for Treatment and Potential Reversal of Disease. Organisasjonen tar utgangspunkt i at mat er medisin og kostholdsendringer bør betraktes som en grunnleggende intervensjon og et førstevalg for å behandle, reversere og forebygge livsstilsrelatert sykdom.

ACLM anbefaler et kosthold som hovedsakelig er basert på grønnsaker, frukt, fullkorn, belgfrukter, nøtter og kjerner, i lite bearbeidet form, såkalt helt mat, eller plant based whole foods:

«ACLM recommends an eating plan based predominantly on a variety of minimally processed vegetables, fruits, whole grains, legumes, nuts and seeds.»

Organisasjonens standpunkt/uttalelse gjenspeiler deres holdning: Kosthold bør betraktes som den grunnleggende, første muligheten for livsstilsendringer med tanke på å behandle, reversere og forebygge kroniske livsstilssykdommer:

«The organization’s statement reflects its stance that food is medicine and should be considered the foundational, first-option Lifestyle Medicine intervention to treat, reverse and prevent lifestyle-related chronic disease.»

Les hele meldingen her

God dokumentasjon om kostholdets rolle i behandling av flere sykdommer

Det er godt dokumentert at kosthold er en viktig faktor i forebygging av livsstilssykdommer. Det kommer stadig mer vitenskapelig dokumentasjon for at et sunnere, mer plantebasert kosthold, der kjøtt for eksempel erstattes av belgvekster, også kan være en viktig del i behandling av livsstilssykdommer som diabetes type to, overvekt, høyt kolesterol, åreforkalkninger o.l. Les mer på nettsidenr til ACLM her

I noen tilfeller kan kosthold erstatte medisiner og kirurgi, noe som er positivt både med tanke på bivirkninger og helsebudsjettutgifter. Noen studier viser til og med at et sunt plantebasert kosthold kan reversere åreforkalkning.

Lurer du på hvordan sette sammen et sunt plantebasert kosthold? Les mer her

Her er noen praktiske tips til omlegging til plantebasert kosthold

Flere oppskrifter for nybegynnere er her

Et sunnere kosthold kan spare samfunnet for milliardutgifter

Helsedirektoratets rapport Samfunnsgevinster av å følge Helsedirektoratets kostråd, 2016, se tabell 3.1 side 27, har sett på hvordan 14 ulike kostholdsfaktorer påvirker helse, livslengde, helseutgifter og produksjonstap (sykemeldinger og uføretrygd). Konklusjonen er at samfunnet kan spare 18 milliarder kroner årlig hvis alle nordmenn spiser sunnere, i henhold til statens kostholdsråd. Statens kostholdsråd anbefaler å spise mer plantebasert, altså å redusere mengde kjøtt og fete meieriprodukter og øke mengder grønnsaker, frukt, belgvekster, nøtter og fullkorn.

Det kommer stadig mer dokumentasjon på at det å spise enda mer plantebasert enn i henhold til vestlige offentlige kostråd, vil gi ytterliggere helsefordeler. Les mer på nettsidenr til ACLM her  Regjeringens diabetesplan 2017 og Nasjonal faglig retningslinje for forebygging av hjerte- og karsykdom fremhever plantebasert og vegetarisk kost som spesielt gunstig.

Les mer om livsstilsmedisin her Allmennlege Allan Fjelmberg er første lege i Norge som er sertifisert som livsstilsmedisiner ved ACLM.

Skrevet av Hepla.no

Helsepersonell for plantebasert kosthold er en forening for leger, ernæringsfysiologer og andre som er utdannet innen helse eller ernæring