Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsomsorgen: Jod og folat ved graviditetsstart

 

Vegansk plantebasert kostråd for gravide
Opp til 80 % norske gravide og ammende får i seg altfor lite jod med kosten. Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsomsorgen anbefaler tilskudd av jod for disse. Et riktig sammensatt plantebasert kosthold, med tilskudd av jod, er velegnet under graviditet og ved amming.

Helsedirektoratet lanserte 6. juni 2018 Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsomsorgen. Siden så mange som mellom 50 og 80 % av norske gravide og ammende får i seg altfor lite jod med kosten, samtidig som jod er et næringsstoff som er viktig for utvikling av nervesystemet hos foster og barn, anbefaler retningslinjen tilskudd av jod for disse.  Ellers bør gravide oppfordres til et variert kosthold med grove kornprodukter, grønnsaker, frukt og bær, magre meieriprodukter, fisk, bønner, linser, erter og nøtter. Mengden av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt og matvarer med mye mettet fett, sukker og salt bør begrenses, skriver Helsedirektoratet.

Jod-tilskudd bør tas så tidlig som mulig i svangerskapet, og gjerne også før, mens man planlegger graviditeten.

Helsedirektoratet skriver i nyhetsmeldingen:

«På samme måte som for folat, bør mange gravide ta tilskudd av jod fra de planlegger å bli gravide eller slutter med prevensjon. Råd om jodtilskudd er inkludert i ny Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsomsorgen som Helsedirektoratet lanserte 6. juni i år. Jod bør tas gjennom hele svangerskapet og i ammeperioden.

Mange kvinner i Norge får for lite jod fra kosten»

Videre skriver Helsedirektoratet følgende:

«Det pågår en nytte-risikovurdering i Vitenskapskomiteen for mat og miljø om økt tilsetning av jod til salt. Inntil en effektiv saltberikingsstrategi er implementert i Norge, bør utsatte grupper ta tilskudd.»

Les hele nyhetsmeldingen her   og link til retningslinjen, delen Levevaner hos gravide. Tidlig samtale og rådgiving er her

Gravide bør få informasjon og samtale om et sunt og variert kosthold, folattilskudd og ved behov enkelte andre kosttilskudd – dette er en sterk anbefaling fra myndighetene til helsepersonell. Retningslinjen har følgende tekst:

«Gravide bør oppfordres til et variert kosthold med grove kornprodukter, grønnsaker, frukt og bær, magre meieriprodukter, fisk, bønner, linser, erter og nøtter. Mengden av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt og matvarer med mye mettet fett, sukker og salt bør begrenses. Tilskudd av folat anbefales alle i første trimester. Det kan være behov for andre tilskudd, avhengig av kosthold, se praktisk informasjon.»

Jod omtales særskilt i retningslinjen:

«Gravide bør anbefales et daglig kosttilskudd med 150 μg jod/dag dersom de:

  • har et lavere daglig inntak enn 6 dl melk/yoghurt, eller
  • spiser lite/ingen hvit saltvannsfisk og samtidig får i seg mindre enn 8 dl melk/yoghurt per dag

(jf. rapport om jod fra Nasjonalt råd for ernæring).

Tilskuddet bør anbefales så tidlig som mulig i svangerskapet, og aller helst før kvinnen blir gravid.»

Dette problemet er noe vi i HePla har vært i dialog med norske myndigheter om, og vi har belyst problemet i flere medier i to år, helt siden rapporten om jodmangel i Norge var lansert i 2016. Les mer om jod-kilder her

Kumelk er ingen pålitelig kilde til jod, blant annet fordi mengde jod i norsk kumelk har variert betydelig. Heller ikke kostråd om å spise en del fisk og drikke en god del melk er noen god strategi. Les mer hvorfor vi mener at kumelk ikke er den beste kilden til næringsstoffer.

Se flere sider på helsenorge.no  (Helsedirektoratets sider for publikum)

Brosjyren «Gode levevaner før og i svangerskapet.»

«Gravid uke for uke – første trimester»

«Planlegger du å bli gravid?» 

«Gravid uke for uke – første trimester»

«Trenger vi tilskudd av jod/Derfor trenger vi jod»

 

 

Skrevet av Hepla.no

Helsepersonell for plantebasert kosthold er en forening for leger, ernæringsfysiologer og andre som er utdannet innen helse eller ernæring