Frukt mot erektil dysfunksjon (impotens)

frukt-bedre-potens-erektil-dysfunksjon
Å spise mer frukt kan sikre potensen og redusere risiko for erektil dysfunksjon

Å spise mer frukt kan reduserer risikoen for erektil dysfunksjon (impotens), ifølge en studie publisert i American Journal of Clinical Nutrition.

Les også: Forskning om helsefordeler ved vegetarisk kosthold

Forskerne analyserte kostholdet til 25096 menn som en del av Health Professionals Follow-Up Study og studerte forekomsten av erektil dysfunksjon. Deltakere som hadde høyest inntak av anthocyaniner, flavoner og flavonoider – sunne plantestoffer (fytokjemikalier) som finnes i frukt – hadde redusert sin risiko for erektil dysfunksjon sammenlignet med de som spiste minst.

Vanlige kilder til disse plantestoffene (flavonoider) er jordbær, epler, blåbær og sitrusfrukter.

Les mer:

Forskere mistenker at kosthold med mye frukt kombinert med andre sunne livsstilsfaktorer kan hjelpe forebygging og tidlig behandling av hjerte- og karsykdommer, ved å forbedre forholdene i kroppens blodårer. Erektil dysfunksjon er typisk en indikator på trange arterier, den samme underliggende sykdomsmekanismen som forårsaker koronar hjertesykdom .

«Conclusions: These data suggest that a higher habitual intake of specific flavonoid-rich foods is associated with reduced ED incidence. Intervention trials are needed to further examine the impact of increasing intakes of commonly consumed flavonoid-rich foods on men’s health.»

Lenke til studien er her http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4733263/

Cassidy A, Franz M, Rimm EB. Dietary flavonoid intake and incidence of erectile dysfunction. Am J Clin Nutr. Published online January 13, 2016.

Skrevet av Hepla.no

Helsepersonell for plantebasert kosthold er en forening for leger, ernæringsfysiologer og andre som er utdannet innen helse eller ernæring