Bedre søvnkvalitet med plantebasert kosthold

mettet-fett-dårlig-søvn
Sliter du med dårlig søvn? Da kan omlegging til et mer plantebasert kosthold være verdt å prøve. Bilde: Wikipedia

Sunnere kosthold med mer fiber fra planter, mindre mettet fett fra dyreriket og mindre sukker gir dypere søvn og færre oppvåkninger. Dette ifølge en studie publisert i Journal of Clinical Sleep Medicine.

Les også:

Forskerne la 26 deltakere sover 5 netter i en søvnlab. De tre første dagene fikk deltakerne plantebasert kost med mye fiber og lite mettet fett. Den femte dagen kunne deltakerne velge mat som inneholdt vesentlig mer mettet fett, mer sukker og mindre fiber.

Søvnregistrering av såkalte polysomnograf viste at deltakernes søvn hadde betydelig bedre kvalitet over tid de spiste designet plantebasert kosthold. Når deltakerne spiste selvvalgt diett, tok det nesten dobbelt så lang tid til å sovne, søvnen ble mindre dyp og de våknet opp flere ganger i løpet av natten.

Forskerne konkluderte med at et kosthold med lite fiber, og mer mettet fett og sukker var assosiert med lettere søvn med flere oppvåkninger.

«Low fiber and high saturated fat and sugar intake is associated with lighter, less restorative sleep with more arousals. Diet could be useful in the management of sleep disorders but this needs to be tested.»

Lenke til studien er her

St-Onge MP, Roberts A, Shechter A, Choudhury AR. Fiber and saturated fat are associated with sleep arousals and slow wave sleep. J Clin Sleep Med 2016;12(1):19–24. http://dx.doi.org/10.5664/jcsm.5384

 

Skrevet av Hepla.no

Helsepersonell for plantebasert kosthold er en forening for leger, ernæringsfysiologer og andre som er utdannet innen helse eller ernæring