Proteinbehov eller rettere sagt behov for aminosyrer i en riktig blanding.

Høyere inntak av proteiner, også proteiner fra planteriket, kan forebygge aldersbetinget muskelsvinn hos eldre. Dette skriver ernæringsprofessor (professor emeritus) Kåre Norum i oppsummeirng av forskning fra USA på ernæringsbloggen sin i innlegget «Proteinbehov eller rettere sagt behov for aminosyrer i en riktig blanding.». Les mer her!

Kaare R. Norums ernæringsblogg

 

Kroppen vår skal ha energi til det daglige strev. Men kroppen skal ha mer enn det: vitaminer, mineraler, fettsyrer som den ikke kan lage selv, og aminosyrer for å bygge opp proteiner.

Proteiner er en viktig del av all organisk materiale. Cellene i både dyr og mennesker inneholder proteiner. Proteiner er igjen bygget opp av kjeder av 20 forskjellige aminosyrer. Mange av aminosyrene kan kroppen lage selv ut ifra enklere byggesteiner. Men noen aminosyrer er såkalt essensielle; vi klarer ikke å lege dem, men må ha dem tilført via proteiner. Alle dyriske proteiner inneholder de aminosyrene vi trenger. Men aminosyrene som bygger opp planteproteiner inneholder ikke alle disse aminosyrene. Heldigvis er det slik at ulike planteproteiner inneholder ulike aminosyrer. Så ved å spise en blanding av planteproteiner, kan vi få en for oss fullverdig blanding av aminosyrer. Det er årsaken til at f.eks. i land der grunnføden er risbasert…

View original post 554 more words

Skrevet av Hepla.no

Helsepersonell for plantebasert kosthold er en forening for leger, ernæringsfysiologer og andre som er utdannet innen helse eller ernæring