Aminosyrer i mat fra planteriket

Det er mye protein-aminosyrer-vegetarmat fra planteriket
Det er mye protein og essensielle aminosyrer i mat fra planteriket. Belgvekster, fullkorn, nøtter, kjerner og frø er alle gode kilder til protein

Det er bred faglig enighet om at matvarer fra dyreriket ikke er nødvendig for å dekke behovet for protein og alle de essensielle aminosyrene. Det er dessverre fortsatt en del forvirring rundt det. I et debattinnlegg som var publisert på Aftenposten sine nettsider 1. september var det påstått at «Planteriket inneholder kun minimale mengder av noen av de essensielle aminosyrene kroppen vår er ute etter. Der kommer animale produkter inn i bildet, da de komplementerer kostholdet vårt.» Overskriften på debattinnlegget oppfordret samtidig til «rå kunnskap».

Les også:

Planteproteiner minst like gode

Lege og helseforsker Lars T. Fadnes har skrevet et motsvar, der han forklarer hvordan disse proteinmytene oppstår, og hvordan disse nå er avkreftet:

«For eksempel myten om aminosyrer, en myte som oppstod i kjølvannet av forskningen til Thomas Burr Osborne som døde i 1929. Denne myten ble vitenskapelig avkreftet for mer enn 20 år siden.

Mange plantebaserte kilder til proteiner er minst like gode som animalske kilder for eksempel vurdert ut fra «protein digestibility-corrected amino acid scores».

Blant annet anses soyaprotein å være et komplett protein og har ut fra den nevnte proteinscoren høyere verdi enn de fleste typer kjøtt. Enda viktigere er det at det også er lett å få en gunstig aminosyrefordeling ved å spise både kornprodukter og belgvekster som bønner, linser, kikerter eller nøtter og frø.»

«Helsedirektoratet er som sine amerikanske kollegaer også godt oppdaterte og skriver at «godt sammensatt vegetarkost er ernæringsmessig fullverdig og kan ha positive helseeffekter med tanke på forebygging og behandling av flere sykdommer». Videre skriver de at: «En variert vegetarkost som gir nok energi, vil fint dekke proteinbehovet» og «alle essensielle aminosyrer finnes i vegetabilske matvarer».»

Trenger ikke kjøtt eller soya for å få nok aminosyrer

Det er anerkjent at man ikke behøver å spise mat fra dyreriket for å få i seg tilstrekkelige mengder alle de nødvendige aminosyrene. Videre er det anerkjent at man ikke behøver å innta alle de 8 – 9 essensielle aminosyrene til samme måltid, og vegetarianere rådes ikke lenger til å være nøye med en såkalt proteinkomplementering til alle måltider (for eksempel å spise korn og belgvekster til samme måltid).  Det er heller ikke nødvendig å inkludere soyaprodukter i kostholdet for å få nok aminosyrer.

USAs matvaretabell inneholder oversikt over ulike aminosyrer i ulike matvarer. Her er det en oversikt over innholdet av essensielle aminosyrer i matvarer fra planteriket

Kilder:

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Svart-mange-store-og-viktige-forskningsstudier-viser-gunstige-helseeffekter-av-vegetarisk-kost–Lars-T-Fadnes-8158336.html

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Matdebatt-Ra-kunnskap-fremfor-ra-mat-8145233.html

http://www.ntfe.no/utgaver/18-nr-1-2014/114-helsefordeler-og-utfordringer-ved-vegankoster

Craig WJ, Mangels AR. Position of the American Dietetic Association: vegetarian diets. J Am Diet Assoc. 2009;109:1266–82.

Key TJ, Davey GK, Appleby PN. Health benefits of a vegetarian diet. Proc Nutr Soc. 1999;58:271–5.

Craig WJ. Health effects of vegan diets. Am J Clin Nutr. 2009;89(5):1627S–1633S.

Skrevet av Hepla.no

Helsepersonell for plantebasert kosthold er en forening for leger, ernæringsfysiologer og andre som er utdannet innen helse eller ernæring