Sunt kosthold reduserer betennelse

Plantebasert kosthold forebygger betenelse
Forskning viser at et mer plantebasert kosthold, med mindre rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt kan redusere risiko for betennelse.

Det å ha et mer plantebasert kosthold, og bl.a. spise mindre rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt kan redusere risiko for betennelse. Dette er resultater av en studie på 275 friske kvinner publisert i the British Journal of Nutrition.

Kvinner som i større grad fulgte anbefalinger fra de to ledende kreftforskningsorganisasjonene World Cancer Research Fund and American Institute for Cancer Research (WCRF/AICR) hadde i denne studien hatt lavere verdier for antioksidant- og betennelsesmarkører i blodet.

WCRF og AICR anbefaler følgende individuelle tiltak: Unngå tobakkprodukter, opprettholde normal kroppsvekt, fysisk aktivitet, å ha et plantebasert kosthold, og minimere forbruk av energitette matvarer som brus, rødt og bearbeidet kjøtt, samt alkohol.

Når man analyserte kroppsmasseindeks, hadde overvektige kvinner høyere biomarkørnivåer enn normalvektige kvinner. Funnene tyder på at både etterlevelse av WCRF / AICR anbefalinger og normal kroppsmasse er assosiert med lavere nivåer av biomarkører som indikerer oksidativt stress og inflammasjon.

«These findings suggest that both adherence to the WCRF/AICR guidelines and normal BMI status are associated with lower levels of biomarkers that indicate oxidative stress and inflammation.»

Anbefalinger til WCRF er her

Les mer om helsefordeler ved plantebasert kosthold her

Flere nyheter iinnen forskning her

Kilde:

Morimoto Y, Beckford F, Cooney RV, Franke AA, Maskarinec G. Adherence to cancer prevention recommendations and antioxidant and inflammatory status in premenopausal women. Br J Nutr. Published online June 8, 2015.

Lenke til studien er her

Skrevet av Hepla.no

Helsepersonell for plantebasert kosthold er en forening for leger, ernæringsfysiologer og andre som er utdannet innen helse eller ernæring