Kostholdsråd USA – vitenskapelig rapport

USAs-kostholdsråd-vegetar-sunt-kostmønster.
Vitenskapelig rapport ifm USAs nye kostholdsråd anbefaler vegetarisk kosthold som et sunte kostmønster

Amerikanske helsemyndigheter oppdaterer sine kostholdsråd for befolkningen  hvert femte år, og siste utgaven er fra 2010. Den vitenskapelige rapporten Scientific Report of the 2015 Dietary Guidelines Advisory Committee kom februar 2015. Dette er vitenskapelige anbefalinger til kostholdsråd laget av ekspertpanel Dietary Guidelines Advisory Committee (DGAC) som er tilknyttet amerikanske helsemyndigheter, og basert på gjennomgang av både ny og gammel forskning.
Rapporten danner grunnlag for de nye, kommende kostholdsanbefalingene 2015.

Det er viktig å bemerke seg tre punkter i denne rapporten: Plantebaserte kostholdsmønstre er sunnere enn animalskbaserte, vegetarisk kosthold fremheves som et sunt kostholdsmønster og inntaket av mettet fett fortsatt bør begrenses. Endelig, for første gang noensinne, anbefalte komiteen en reduksjon i kjøttinntak, inkludert magert kjøtt, på grunn av bekymringer om miljøet. Sjekk gjerne sider 7 og 9 i oppsummeringen

Vegetarisk kosthold er sunt

Vegetarisk kosthold nevnes spesielt som ett av tre sunne kostholdstyper, eller som ett av tre måter å spise sunt på, sammen med middelhavskosthold og et «sunt amerikansk kosthold». Ekspertkomiteen skriver følgende:

“a diet higher in plant-based foods, such as vegetables, fruits, whole grains, legumes, nuts, and seeds, and lower in calories and animal based foods is more health promoting.”
«Food Pattern Modeling demonstrates that healthy eating patterns can be achieved with:
Healthy U.S.-style Pattern
Healthy Mediterranean-style Pattern
Healthy Vegetarian Pattern
Although some differences exist across the three eating patterns, comparable amounts of nutrients can be obtained by consuming nutrient-dense foods while maintaining energy balance.»

Plantebasert kostholdsmønster er sunnest

«Consistent evidence indicates that, in general, a dietary pattern that is higher in plant-based foods, such as vegetables, fruits, whole grains, legumes, nuts, and seeds, and lower in animal-based foods is more health promoting and is associated with lesser environmental impact (GHG emissions and energy, land, and water use) than is the current average U.S.»

http://health.gov/dietaryguidelines/2015-scientific-report/14-appendix-e2/e2-37.asp

Mettet fett bør fortsatt begrenses

Ekspertrapporten har vurdert all den nye forskningen om mettet fett. Konklusjonen er fortsatt at man bør begrense inntaket av mettet fett til under 10 % av energiinntaket. Ekspertrapporten har vurdert all den nye forskningen om mettet fett. Konklusjonen er fortsatt at man bør begrense inntaket av mettet fett til under 10 % av energiinntaket:

«The DGAC encourages the consumption of healthy dietary patterns that are low in
saturated fat, added sugars, and sodium. The goals for the general population are: less than 2,300 mg dietary sodium per day (or age – appropriate Dietary Reference Intake amount), less than 10 percent of total calories from saturated fat per day, and a maximum of 10 percent of total calories from added sugars per day»

Kolesterol

Ekspertrapporten fjerner anbefalingen om å begrense kolesterolinntaket. Norske fagpaneler har fjernet denne anbefalingen for lenge siden, men har samtidig understreket at inntaket av egg ikke bør stige.

Kostholdsmønstre og forebygging av kreft

Det er en del forskning som viser at mer plantebaserte kostholdsmønstre er gunstige mtp forebygging av kreft, spesielt i tykktarm og endetarm, samt postmenopausal brystkreft (etter overgangsalderen). Matvarer som frukt, grønnsaker, belgvekster og fullkorn er gunstige mens matvarer som rødt og bearbeidet kjøtt, matvarer med mye tilsatt sukker, raffinerte karbohydrater, pommefrits, mettet fett og animalske matvarer kan øke risikoen for kreft.

Kilder:
Oppsummering (bl.a. side 7 og 9) kan du lese her http://health.gov/dietaryguidelines/2015-scientific-report/PDFs/02-executive-summary.pdf
http://www.health.gov/dietaryguidelines/2015-BINDER/meeting7/docs/DGAC-Meeting-7-SC-1.pdf
Hele rapporten her http://www.health.gov/dietaryguidelines/2015-scientific-report/
http://www.health.gov/dietaryguidelines/
http://www.theveganrd.com/2015/02/the-2015-dietary-guidelines-what-will-they-mean-for-vegans-2.

Skrevet av Hepla.no

Helsepersonell for plantebasert kosthold er en forening for leger, ernæringsfysiologer og andre som er utdannet innen helse eller ernæring