Fiberrik kost gir lengre liv

Kostfiber er sunt
Hver 10 gram fiber i kosten reduserer risikoen for for tidlig død med 10 prosent, viser en studiesammenfatning. Kostfiber finnes kun i matvarer far planteriket: Grønnsaker, belgvekster, frukt, bær, fullkorn, nøtter og kjerner

Fiberrikt kosthold har flere helsefordeler og reduserer risiko for å dø for tidlig. Hver 10 gram fiber i kosten reduserer risikoen for å dø for tidlig med 10 prosent, viser en studiesammenfatning nylig publisert i American Journal of Epidemiology. Studideltakere som spiste mest fiber hadde 19 prosent lavere risiko for å for dø tidlig enn de som spiste minst fiber. Disse funnene tyder på at fiberinntak kan gi en potensiell folkehelsegevinst ved å øke livslengden, konkluderer forskerne.

Visste du at kostfiber kun finnes i mat fra planteriket?

Les også:

Flere laboratoristudier har vist at kostfiber kan ha positivie helseeffekter. Resultater av epidemiologiske studier om sammenheng mellom inntak av kostfiber og dødelighet har derimot vært sprikende. Derfor utførte forskerne en studiesammenfatning (metaanalyse) av prospektive kohortestudier (oppfølgingsstudier) for å kvantifisere sammenhengen. 17 prospektive studier med totalt 982.411 deltakere (1997–2014) var inkludert i metaanalysen.

«A higher dietary fiber intake was associated with a reduced risk of death. These findings suggest that fiber intake may offer a potential public health benefit in reducing all-cause mortality.»

Kilde: Yang Y, Zhao LG, Wu QJ, Ma X, Xiang YB. Association between dietary fiber and lower risk of all-cause mortality: A Meta-Analysis of Cohort Studies. Am J Epidemiol. 2015;181:83-91. Lenke

Skrevet av Hepla.no

Helsepersonell for plantebasert kosthold er en forening for leger, ernæringsfysiologer og andre som er utdannet innen helse eller ernæring