Vegetarpizza – sunt og næringsrikt

Vegetarpizza - sunn og næringsrik
Vegetarpizza – sunn og næringsrik. Erstatt kjøtt med sopp, nøtter, linser og grønnsaker!
Vegetarpizza er sunn, næringsrik, lettvint og velsmakende – alt du trenger på en fredagskveld! Pizza har fått rykte til å være usunt, men dette er ufortjent. Akkurat som mange andre tradisjonelle retter kan pizza også være plantebasert. Du trenger verken kjøtt, smør eller ost for å lage en sunn og næringsrik pizza – vegetarpizza. Pesto (hjemmelaget eller kjøpt), pizzasaus (tykk tomatsaus) eller pesto, løk, tomat, sopp, oliven, avokado, nøtter, grov pizzadeig er det du trenger for å lage en sunn, mettende og næringsrik vegetar pizza. Soyafarse, Oumph!, moste erter og soya-ost kan også brukes.

Vegetarpizza kan lages på flere måter. Istedenfor kjøtt kan du bruke soyafarse, hummus eller mos laget av bønner, erter, linser eller kikerter. Istedenfor vanlig ost kan du bruke plantebasert ost – enten hjemmelaget vegetarost, som f.eks. cashewnøtteost, eller planteost fra butikk. Bakt avokado smaker godt og kan erstatte ost. Vegetarpizza, eller pizza uten kjøtt, er sunnere fordi du erstatter mettet fett med sunt plantefett og dropper kreftfremkallende stoffer som finnes i kjøtt, spesielt hvis du steker kjøttet. Spiser du belgvekster istedenfor kjøtt, får du blant annet mye fiber og antioksidanter fra bønner, linser og erter.

Les også:

Oppskrifter på vegetarpizza

  • Vegetarpizza med paprika, aubergine og andre grønnsaker – fra Grete Roede  Bruk gjerne plantebasert ost istedenfor kuost. For å gjøre det raskere og sunnere, kan du kjøpe ferdig pizzabunn. Velg grov pizzabunn – den er også mer næringsrik.
  • Rugpizza med soyabiter og grønnsaker – fra Veganmisjonen  Denne vegetarpizzaoppskriften er med soyabiter, noe du kan kjøpe på helsekostbutikk. Soya er en spesielt proteinrik matvare. Proteinet i soya er av høy biologisk verdi og inneholder alle de essensielle aminosyrene.
  • Sunn pizza med avokado og ruccolapesto – fra Green Bonanza – med hjemmelaget ruccolapesto, tomater, løk, oliven, cashewnøtter og avocado. Bakt avokado er så godt at du ikke trenger ost! Pesto kan du kjøpe på butikk hvis du ikke vil lage selv.
  • Lynrask vegetarpizza – fra Veganmisjonen  – med tortillalefse og ertepålegg. Denne vegetarpizzaen er supersunn, i tillegg til å være raks og lettvint.  Bruk grov tortillalefse – fullkornsprodukter har lavere glykemisk indeks og større innhold av næringsstoffer, og er derfor mer mettende og sunnere enn fine bakevarer. Erter er mettende, rike på protein og mikronæringsstoffer.
  • Vegetarpizza på grillen – fra Vegetarbloggen – med cashewnøtter, ananas, paprika og andre grønnsaker. Cashewnøtter er rike på protein, sunt fett og mikronæringsstoffer.

Husk å servere en god salat til vegetarpizza! Det er ikke bare grønnsaker (både rå, stekte, grillede od dampede), men også frukt, poteter, nøtter, mais, linser o.a. som kan brukes i salater. For at salat skal smake godt, er det viktig med god dressing. Olje- og eddikbaserte dressinger er raskt og lettvint.

Les også:

Skrevet av Hepla.no

Helsepersonell for plantebasert kosthold er en forening for leger, ernæringsfysiologer og andre som er utdannet innen helse eller ernæring